Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK wykonają w tym roku prawie w całości unijny plan finansowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy/MIR

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK wykonają w tym roku prawie w całości unijny plan finansowy
95,4%. Tyle wyniesie, według prognoz, odsetek wykorzystania środków unijnych zaplanowanych do wydatkowania w tym roku przez PKP PLK. Szczegółowe dane przekazało nam Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Plan nakładów PLK na 2014 r., licząc łącznie inwestycje realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz w ramach wojewódzkich RPO, wynosił 5,91 mld zł. Natomiast wykonanie, według prognoz, wynosić będzie 5,64 mld zł. Dokładne zestawienie dostępne jest tutaj.
Obecnie liniowe inwestycje infrastrukturalne realizowane są zgodnie z „Wieloletnim Programem Inwestycji Kolejowych do roku 2015” (WPIK), który obejmuje 140 zadań inwestycyjnych w ramach obecnej perspektywy finansowej. Z tego 62 inwestycje realizowane są w ramach PO IiŚ oraz 29 w ramach RPO.

Według stanu na 30 września, PKP PLK wydatkowały środki (czyli opłaciła faktury wystawione przez wykonawców) w wysokości 3,31 mld zł, w tym:

• Dla projektów PO IiŚ w wysokości 3,18 mld zł  (2,47 mld zł zostanie zrefundowane ze środków UE, 621 mln zł to środki w ramach obligacji PKP PLK wyemitowanych w zastępstwie środków budżetu państwa, 54 mln zł pochodzi z ramach kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a 33 mln zł to środki własne PLK);

• Dla projektów RPO w wysokości 128 mln zł (93 mln zł zostanie zrefundowane ze środków UE, kwota 27 mln zł zostanie zrefundowane ze środków Funduszu Kolejowego, 8 mln zł to środki własne spółki).

Najwięcej trzeba było dołożyć na linii do Terespola

Dane te zaprezentował posłom, podczas niedawnego posiedzenia Podkomisji stała ds. monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury, Maciej Gładyga, wicedyrektor Departamentu Transportu Kolejowego w MIR. Jak poinformował Gładyga, największe przekroczenie planu nakładów roku 2014 wg PKP PLK S.A. prognozowane jest przy następujących projektach:

• Modernizacja linii kolejowej E20/C-E20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap II,  (PO IiŚ; prognozowane przekroczenie planu ok. 30 mln zł);
• Budowa infrastruktury systemu GSMR zgodnie z NPW ERTMS na linii kolejowej E20/C-E 20, korytarz F, na odcinku Kunowice – Terespol (PO IiŚ, ok. 22 mln PLN);
• Rewitalizacja linii kojowej nr 16 na odcinku Łódź Widzew – Zgierz (RPO);
• Modernizacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin Północny na odcinku Lubartów – Lublin Północny (RPO).

Z kolei największe niewykonanie planu na 2014 r. prognozowane jest w przypadku następujących projektów:

• Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym (PO IiŚ);
• Prognozowane niewykonanie zakładanego planu spowodowane jest problemami z terminową dostawą materiałów budowlanych (PO IiŚ);
• Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap II (PO IiŚ);
• Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Kościerskiego korytarza kolejowego” odcinka Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej nr 201 (RPO);
• Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany (odcinek Olsztyn – Szczytno – linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany – Szczytno – linia kolejowa nr 35) jako kolejne połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem – etap II (RPO).

Jak poinformował Maciej Gładyga, prognozowane niewykonanie planu przy inwestycjach realizowanych w ramach PO IiŚ wynika przede wszystkim z przedłużającego się czasu uzyskania decyzji administracyjnych, spowodowanych protestami społeczności lokalnych oraz licznymi odwołaniami od decyzji administracyjnych. Ponadto związane jest ogłoszeniem upadłości firmy Feroco (realizującej fragment przebudowy E30) i konieczności zmiany lidera na jednym z kontraktów, a także problemami wewnętrznymi konsorcjum PKP Energetyka/PNI. W przypadku korytarza kościerskiego, prognozowane niewykonanie planu związane jest z wydłużeniem się procedury przetargowej, natomiast opóźnienie w realizacji inwestycji na trasie Olsztyn – Szymany to również efekt opóźnienia w procedurze przetargowej (w tym przypadku – ze względu na złożenie odwołania do KIO), a także na wydłużającą się procedurę uzyskiwania decyzji administracyjnych.

53 umowy, 26 mld zł

Maciej Gładyga poinformował również, że do 30 września br. PLK podpisały 53 umowy o dofinansowanie, na łączą kwotę ponad 26 mld zł. Do końca roku PLK planują podpisanie kolejnych 3 umów o dofinansowanie, na szacunkową łączną kwotę 1,7 mld zł.

Jutro zaprezentujemy informacje MIR i PKP PLK nt. stanu realizacji inwestycji na dworcach.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5