95,4%. Tyle wyniesie, według prognoz, odsetek wykorzystania środków unijnych zaplanowanych do wydatkowania w tym roku przez PKP PLK. Szczegółowe dane przekazało nam Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Plan nakładów PLK na 2014 r., licząc łącznie inwestycje realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz w ramach wojewódzkich RPO, wynosił 5,91 mld zł. Natomiast wykonanie, według prognoz, wynosić będzie 5,64 mld zł. Dokładne zestawienie dostępne jest tutaj.
Obecnie liniowe inwestycje infrastrukturalne realizowane są zgodnie z „Wieloletnim Programem Inwestycji Kolejowych do roku 2015” (WPIK), który obejmuje 140 zadań inwestycyjnych w ramach obecnej perspektywy finansowej. Z tego 62 inwestycje realizowane są w ramach PO IiŚ oraz 29 w ramach RPO.
Według stanu na 30 września, PKP PLK wydatkowały środki (czyli opłaciła faktury wystawione przez wykonawców) w wysokości 3,31 mld zł, w tym:
• Dla projektów PO IiŚ w wysokości 3,18 mld zł (2,47 mld zł zostanie zrefundowane ze środków UE, 621 mln zł to środki w ramach obligacji PKP PLK wyemitowanych w zastępstwie środków budżetu państwa, 54 mln zł pochodzi z ramach kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a 33 mln zł to środki własne PLK);
• Dla projektów RPO w wysokości 128 mln zł (93 mln zł zostanie zrefundowane ze środków UE, kwota 27 mln zł zostanie zrefundowane ze środków Funduszu Kolejowego, 8 mln zł to środki własne spółki).
Najwięcej trzeba było dołożyć na linii do Terespola
Dane te zaprezentował posłom, podczas niedawnego posiedzenia Podkomisji stała ds. monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury, Maciej Gładyga, wicedyrektor Departamentu Transportu Kolejowego w MIR. Jak poinformował Gładyga, największe przekroczenie planu nakładów roku 2014 wg PKP PLK S.A. prognozowane jest przy następujących projektach:
• Modernizacja linii kolejowej E20/C-E20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap II, (PO IiŚ; prognozowane przekroczenie planu ok. 30 mln zł);
• Budowa infrastruktury systemu GSMR zgodnie z NPW ERTMS na linii kolejowej E20/C-E 20, korytarz F, na odcinku Kunowice – Terespol (PO IiŚ, ok. 22 mln PLN);
• Rewitalizacja linii kojowej nr 16 na odcinku Łódź Widzew – Zgierz (RPO);
• Modernizacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin Północny na odcinku Lubartów – Lublin Północny (RPO).
Z kolei największe niewykonanie planu na 2014 r. prognozowane jest w przypadku następujących projektów:
• Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym (PO IiŚ);
• Prognozowane niewykonanie zakładanego planu spowodowane jest problemami z terminową dostawą materiałów budowlanych (PO IiŚ);
• Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap II (PO IiŚ);
• Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Kościerskiego korytarza kolejowego” odcinka Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej nr 201 (RPO);
• Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany (odcinek Olsztyn – Szczytno – linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany – Szczytno – linia kolejowa nr 35) jako kolejne połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem – etap II (RPO).
Jak poinformował Maciej Gładyga, prognozowane niewykonanie planu przy inwestycjach realizowanych w ramach PO IiŚ wynika przede wszystkim z przedłużającego się czasu uzyskania decyzji administracyjnych, spowodowanych protestami społeczności lokalnych oraz licznymi odwołaniami od decyzji administracyjnych. Ponadto związane jest ogłoszeniem upadłości firmy Feroco (realizującej fragment przebudowy E30) i konieczności zmiany lidera na jednym z kontraktów, a także problemami wewnętrznymi konsorcjum PKP Energetyka/PNI. W przypadku korytarza kościerskiego, prognozowane niewykonanie planu związane jest z wydłużeniem się procedury przetargowej, natomiast opóźnienie w realizacji inwestycji na trasie Olsztyn – Szymany to również efekt opóźnienia w procedurze przetargowej (w tym przypadku – ze względu na złożenie odwołania do KIO), a także na wydłużającą się procedurę uzyskiwania decyzji administracyjnych.
53 umowy, 26 mld zł
Maciej Gładyga poinformował również, że do 30 września br. PLK podpisały 53 umowy o dofinansowanie, na łączą kwotę ponad 26 mld zł. Do końca roku PLK planują podpisanie kolejnych 3 umów o dofinansowanie, na szacunkową łączną kwotę 1,7 mld zł.
Jutro zaprezentujemy informacje MIR i PKP PLK nt. stanu realizacji inwestycji na dworcach.