Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK sprawdza natężenie hałasu i planuje montaż 240 kilometrów ekranów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-04-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK sprawdza natężenie hałasu i planuje montaż 240 kilometrów ekranów
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plEkrany dźwiękoszczelne w okolicach Tłuszcza
Szybsza realizacja inwestycji, profesjonalne pomiary skuteczności ekranów, opracowanie mapy akustycznej dla ponad 1400 km linii – Laboratorium Akustyczne już od ponad roku usprawnia działalność PKP Polskich Linii Kolejowych. W tym czasie PLK samodzielnie sprawdziły poziom hałasu w ponad 40 miejscach w kraju, m.in. na trasie Kraków – Rzeszów a także w Warszawie, Wrocławiu i Gliwicach.

Samodzielne prowadzenie części pomiarów pozwala na sprawne przygotowanie i uzyskiwanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz oznacza oszczędności. Pracownicy PLK weryfikują dokumentację projektową inwestycji w zakresie zabezpieczeń akustycznych. Prowadzą i analizują pomiary hałasu oraz weryfikują szereg zleconych na zewnątrz analiz środowiskowych. W 2016 r. Laboratorium Akustyczne wykonało pomiary m.in. w Katowicach i Chorzowie – na planowanych do modernizacji liniach kolejowych na Śląsku. PLK sprawdzają poziom hałasu także w trakcie i po zakończeniu inwestycji np. na linii E30 na odcinkach Podłęże – Tarnów i Sędziszów Małopolski – Rzeszów.

Dzięki własnym urządzeniom i wykwalifikowanym pracownikom w 2016 r. PLK wykonały łącznie 46 pomiarów hałasu przy liniach kolejowych. Szybko reagują na prośby lokalnych społeczności skarżących się na hałas kolejowy, np. w lutym br. na wniosek mieszkańców wykonano pomiary w pobliżu stacji Warszawa Gdańska.

Cykliczne badania przy torach

– Laboratorium Akustyczne utworzone przez Polskie Linie Kolejowe umożliwia prowadzenie profesjonalnych pomiarów hałasu niezbędnych w trakcie procesu inwestycyjnego. Certyfikat Polskiego Centrum Akredytacji jest zapewnieniem ich rzetelności i sprawia, że wyniki badań są uznawane przez wszystkie instytucje. Ważnym zadaniem laboratorium jest również wykonywanie pomiarów i analizy hałasu dla linii kolejowych, po których przejeżdża powyżej 30 tys. pociągów w roku. Obecnie dotyczy to ok. 1400 km linii, a PLK są zobowiązane do przeprowadzenia takich analiz cyklicznie co 5 lat – podkreśla Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych.

W trakcie prowadzenia ruchu pociągów, w wyniku kontaktu kół pociągu z szynami powstają drgania od szyn oraz od elementów taboru, co skutkuje emisją hałasu do środowiska. Na jego poziom wpływa stan techniczny nawierzchni kolejowej, rodzaj, długość i stan techniczny taboru kolejowego, a także prędkość jazdy pociągów.

Czeka nas 240 kilometrów ekranów

Modernizacje linii kolejowych to nie tylko sprawniejsza i bezpieczna podróż, ale również pozytywne efekty dla środowiska. Projektowanie i zabudowa przez PLK ekranów akustycznych w najbardziej wrażliwych lokalizacjach w znacznym stopniu minimalizuje oddziaływanie akustyczne. Na liniach kolejowych powszechnie stosowane są również bezstykowe połączenia szyn, które generują mniejszy hałas.

– Obecnie na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK zabudowano ok. 230 km ekranów, m.in. na odcinkach: Warszawa – Skierniewice, Zielonka – Sadowne oraz Swarzędz – Poznań. W ramach realizowanych przez PLK inwestycji, na podstawie uzyskanych już decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, planowany jest montaż następnych ekranów na długości ok. 240 km linii kolejowych, m.in. na odcinkach: Warszawa – Otwock oraz Skarżysko – Kamienna – Sędziszów – informuje Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK.

Na poprawę klimatu akustycznego w znacznym stopniu ma wpływ bieżące utrzymanie nawierzchni kolejowej, poprzez szlifowanie i smarowanie szyn. Tylko w 2016 r. szlifowaniem objęto ok. 370 km torów oraz 1206 rozjazdów. W celu poprawy klimatu akustycznego na obszarach sąsiadujących z liniami kolejowymi, konieczne są także inwestycje przewoźników kolejowych w unowocześnienie taboru oraz modyfikacje układów hamulcowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Goczałkowice Zdrój: Czy ekrany zasłonią zabytkowy dworzec?

Infrastruktura

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych

Infrastruktura

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych

Michał Szymajda 02 listopada 2020

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

Infrastruktura

Zobacz również:

Goczałkowice Zdrój: Czy ekrany zasłonią zabytkowy dworzec?

Infrastruktura

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych

Infrastruktura

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych

Michał Szymajda 02 listopada 2020

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5