NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

| Roman Czubiński 13.10.2020 88

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?
fot. PKP SA
W odpowiedzi na rosnące koszty zabezpieczeń akustycznych PKP PLK zamierza bardziej zdecydowanie egzekwować obowiązek ich wykonania przez inwestorów budujących mieszkania w pobliżu linii – informuje „Puls Biznesu”. Równocześnie trwają poszukiwania rozwiązań innych, niż kosztowne i szpecące krajobraz wysokie ekrany dźwiękoszczelne.
Najczęściej stosowane przy modernizowanych liniach zabezpieczenia przed hałasem to ekrany akustyczne. Pojawiają się obawy o znaczne zwiększenie kosztów ich budowy, gdy deweloperzy – ale także państwo w ramach programu „Mieszkanie Plus” lub jego przyszłych modyfikacji – zaczną na dużą skalę inwestować w pobliżu torów. Według danych przytoczonych przez PB już samo uzupełnienie zabezpieczeń w miejscach wskazanych podczas analiz porealizacyjnych będzie kosztowało zarządcę infrastruktury kolejowej łącznie ok. 300 mln zł. Jeśli spełni się czarny dla PKP PLK scenariusz, według szacunków konieczne może stać się wybudowanie ponad 1300 km nowych ekranów o wartości 3,3 mld zł.

Obowiązki dewelopera

Budowa zabezpieczeń znacząco podnosi koszty inwestowania w infrastrukturę. Co pewien czas pojawiają się więc pomysły ich ograniczenia poprzez łagodzenie norm hałasu. PKP PLK ze swej strony stara się zabezpieczyć przed przyszłymi roszczeniami, uzależniając pozytywną opinię na temat inwestycji przy torach od zamieszczenia w materiałach reklamowych wyczerpującej informacji na temat hałasu generowanego przez linię kolejową. Takie zapisy mają umożliwić nabywcom mieszkań podjęcie świadomej decyzji o wyborze lokalizacji.

Pojawiają się też próby przerzucenia części kosztów na deweloperów. Cytowana przez PB Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK przekonuje, że obowiązek redukcji hałasu na terenie nowych inwestycji mieszkaniowych przez inwestora wynika z Prawa Budowlanego oraz z Ustawy o Transporcie Kolejowym. – PKP Polskie Linie Kolejowe, gdy są do tego uprawnione, nie wydają pozytywnych opinii dotyczących planowanej zabudowy do czasu przedstawienia przez inwestora zabezpieczeń akustycznych – informuje przedstawicielka zarządcy infrastruktury.

Ekrany mogą być niższe

PKP PLK deklaruje też poszukiwanie innych niż wysokie ekrany sposobów zabezpieczeń – tańszych i pozbawionych innych ich wad, takich jak psucie krajobrazu. Jednym z nich są specjalne maty wibroizolacyjne. Na rynku są też dostępne niskie ekrany, tylko nieznacznie wystające ponad poziom główki szyny. Rozwiązanie takie jest już stosowane w Finlandii oraz w Czechach. Niskie ekrany wzbudziły zainteresowanie polskiego zarządcy infrastruktury, choć prezes Ireneusz Merchel zastrzegł na naszych łamach, że mogą one komplikować wykonywanie prac utrzymaniowych. Warto zaznaczyć, że problemy z przeskalowanymi ekranami nie są jedynie polską specyfiką.

Prezes Fundacji ProKolej dr Jakub Majewski zwraca natomiast w artykule w PB uwagę, że uzupełnianie zabezpieczeń akustycznych po zakończeniu inwestycji powoduje także zakłócenia ruchu pociągów. – Może już na etapie projektowania linii trzeba lepiej prognozować ruch i otoczenie w pobliżu linii kolejowych, by ograniczyć ryzyko kolejnych prac – ocenia ekspert. Za przykład sytuacji, w której mieszkańcy domagają się postawienia ekranów, a PKP PLK odmawia spełnienia ich żądań, może posłużyć modernizacja odcinka linii 7 w warszawskim Wawrze. Zdarzają się też jednak sytuacje odwrotne, jak przed kilkoma laty na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44871)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44871)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5