Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

PLK pyta, co po 2023 roku. Są pierwsze odpowiedzi

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
PLK pyta, co po 2023 roku. Są pierwsze odpowiedzi
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiły do planowania inwestycji do realizacji po zakończeniu realizacji Krajowego Programu Kolejowego. W pierwszej kolejności o wnioski poproszone zostały organizacje pozarządowe i samorządy. Swoje propozycje przygotowało już SEiMTS.

W piśmie przesłanym do samorządów i organizacji pozarządowych pod koniec czerwca PKP PLK informuje o przystąpieniu do prac planistycznych nad przygotowaniem kolejowych projektów infrastrukturalnych do wdrożenia po 2023 roku. W tym czasie skończy się bowiem okres rozliczenia perspektywy unijnej na lata 2014–2020, a także Krajowego Programu Kolejowego.

Wnioski można było składać stosunkowo krótko – tylko do 17 lipca tego roku. Wkrótce powinniśmy spodziewać się podsumowania konsultacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W międzyczasie swoje propozycje przesłane do zarządcy infrastruktury opublikowało już Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego. 

SEiMTS: Po pierwsze zacząć od 2021 roku


Na wstępie stowarzyszenie proponuje skorygowanie daty rozpoczęcia realizacji zadań inwestycyjnych w przyszłej perspektywie unijnej na rok 2021, który będzie pierwszym rokiem nowej perspektywy budżetowej UE. To, że w latach 2022–2023 będą mogły być kończone inwestycje z perspektywy budżetowej z lat 2014 – 2020, nie jest przeszkodą w podjęciu realizacji zadań inwestycyjnych, które będą współfinansowane ze środków nowej perspektywy unijnej –uważa stowarzyszenie.

Jak czytamy, aby możliwym było sprawne wystartowanie z realizacją zadań inwestycyjnych w roku 2021, niezbędnym będzie ich przygotowanie projektowe do roku 2020 – taką zasadę przyjęto w Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w odniesieniu do programu drogowego.

Dziesięć założeń

W perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027 SEiMTS proponuje, w odniesieniu do kolei, przygotowanie i podjęcie działań inwestycyjnych w następujących, strategicznych obszarach rozwoju infrastruktury i transportu kolejowego:

  1. Budowę Kolei Dużych Prędkości, w drodze wcześniejszego umiędzynarodowienia tego przedsięwzięcia a następnie budowę pierwszych linii kolejowych w ramach tego projektu.
  2. Budowę nowych odcinków konwencjonalnych linii kolejowych oraz łącznic o dużej wartości dodanej dla istniejącej sieci kolejowej, poprawiających efektywność jej wykorzystania i umożliwiających zwiększenie przewozów osób i ładunków.
  3. Inwestycje na istniejących liniach sieci bazowej i sieci kompleksowej TEN-T dla przewozów pasażerskich, w tym nowe projekty a także działania (projekty) uzupełniające na liniach już zmodernizowanych ukierunkowane na zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h (w przypadku CMK do 250 km/h) i/lub na usunięcie „wąskich gardeł” w zakresie przepustowości,
  4. Inwestycje na istniejących liniach sieci bazowej i sieci kompleksowej TEN-T dla przewozów towarowych a także na odcinkach dojazdowych, zapewniające uzyskanie nacisku osi 221 kN (22,5 ton) oraz dopuszczalnej długości składu pociągu 740 m (750 m) oraz usunięcie istniejących „wąskich gardeł” w realizacji przewozów towarowych,
  5. Budowę strategicznej sieci terminali do transportu intermodalnego oraz budowę i/lub modernizację połączeń kolejowych do tych terminali,
  6. Kompleksową modernizację kolejowych przejść granicznych na wschodniej granicy Polski, wraz z infrastrukturą logistyczną wokół tych przejść,
  7. Inwestycje modernizacyjne, inwestycje rewitalizacyjne oraz inne działania usprawniające na głównych liniach poza siecią TEN-T,
  8. Inwestycje modernizacyjne, inwestycje rewitalizacyjne oraz inne działania usprawniające na liniach istniejących o dużym znaczeniu regionalnym,
  9. Elektryfikację odcinków istniejącej sieci kolejowej ukierunkowana na eliminację „wąskich gardeł”, zapewnienie ciągłości i jednolitości obsługi trakcyjnej na wszystkich podstawowych ciągach przewozowych,
  10. Wyposażenie wszystkich linii kolejowych należących do sieci TEN–T w systemy ERTMS.
Z propozycjami Stowarzyszenia w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych po roku 2023 można zapoznać się tutaj.

Przypomnijmy, że według dotychczasowych zapowiedzi, po 2023 prawdopodobnie realizowana będzie Śląska kolej aglomeracyjna, ponowna modernizacja i elektryfikacja linii na Hel oraz podnoszenie prędkości na głównych liniach do 200 km/h.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5