Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Przystanki na żądanie nie są dla nas nowością

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
21-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK: Przystanki na żądanie nie są dla nas nowością
fot. Volodymyr D-k, lic. CC BY-SA 4.0
Czy wkrótce przystanków na żądanie będzie na polskiej sieci kolejowej więcej? Zarządca infrastruktury zapewnia, że jest otwarty na inicjatywy przewoźników. Ograniczeń jest w tym zakresie niewiele, a potencjalne korzyści mogą być zauważalne.

Od niedzieli 11 grudnia pasażerowie korzystający z pociągów regionalnych w województwie lubelskim muszą pamiętać, że siedem przystanków funkcjonuje w trybie „na żądanie”. Oznacza to, że pasażer chcący zakończyć podróż musi zgłosić to drużynie konduktorskiej, a osoba oczekująca na pociąg powinna stanąć w miejscu widocznym dla maszynisty. W przeciwnym razie skład może przejechać obok peronu bez zatrzymania. Polregio tłumaczy, że dzięki temu zaoszczędzi paliwo na obsługiwanych spalinowymi zespołami trakcyjnymi trasach do Zamościa i Parczewa.

Procedura tworzenia nowych przystanków na żądanie nie jest skomplikowana

Zarządca sieci kolejowej podkreśla, że nie jest to pierwszy przypadek wprowadzenia takich zasad odprawy na polskiej sieci kolejowej. Możliwe jest też rozszerzenie listy przystanków „na żądanie” o kolejne lokalizacje, w tym w innych regionach. – Przewoźnik ma opracować odpowiednie dokumenty i zaproponowana forma obsługi zostanie wprowadzona – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.

Z inicjatywą zmiany sposobu funkcjonowania przystanku każdorazowo musi wystąpić operator. – W przypadku, gdy z przystanku korzysta więcej niż jeden przewoźnik, wymagana jest zgoda wszystkich podmiotów – zaznacza nasz rozmówca. Dodaje, że sposób oznaczania przystanków na żądanie zarówno na peronach, jak i w rozkładach jazdy jest jednolity w skali kraju i sprawdził się w przypadku dotychczasowych lokalizacji.

Na razie postoje na żądanie w dwóch regionach kraju

– Pierwsze z inicjatywą wprowadzenia przystanków na żądanie wystąpiły Koleje Dolnośląskie – przypomina rzecznik Polskich Linii Kolejowych. Lubelszczyzna jest pierwszym regionem w którym niektóre postoje są pomijane przez pociągi Polregio. Póki co rozwiązanie funkcjonuje więc na terenie dwóch województw. Jest natomiast stosowane powszechnie m.in. w Republice Czeskiej, a także w Polsce w komunikacji miejskiej, w tym tramwajowej.

Wprowadzenie przystanków na żądanie może przy tym przyczyniać się do zachowania lub wprowadzania nowych postojów w mniejszych miejscowościach, w których z pociągu korzysta niewielu pasażerów. Pozwala to bowiem na minimalizację kosztów energetycznych i czasowych obsługi niewielkich generatorów ruchu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij