Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK przygotowuje się do modernizacji Śląskiej Kolei Aglomeracyjnej Katowice – Tychy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-02-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK przygotowuje się do modernizacji Śląskiej Kolei Aglomeracyjnej Katowice – Tychy
Fot. Patryk Farana
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu odcinka Katowice Ligota – Tychy. To część głównego ciągu komunikacyjnego na obszarze Górnego Śląska.

Przedmiotem postępowania jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap 1a, na odcinku Katowice Ligota – Tychy”. Termin składania ofert w przetargu to 5 marca 2020 roku. 

Przypomnijmy, że projekt modernizacji linii E65 na odcinku Będzin – Zebrzydowice w pierwotnym kształcie Krajowego Programu Kolejowego miał wartość aż 4 miliardów złotych. W 2017 roku okazało się, że do 2023 roku uda się zrealizować tylko odcinek Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice o szacowanej wartości 2 mld zł. Jak wskazywało ministerstwo, projekt został ograniczony przez Komisję Europejską podczas oceny wniosków aplikacyjnych. Ostatecznie projekt trzeba było jeszcze bardziej okroić - obecnie realizowane są prace na odcinku Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg o wartości 1,4 mld złotych. Mają się zakończyć w 2023 roku.

Trwają prace projektowe dla południowej części magistrali


Jak informuje Katarzyna Głowacka z PKP PLK, prace projektowe są prowadzone na odcinkach Będzin – Katowice Ligota (tu przygotowania skomplikował brak wzajemnego uzgodnienia z Kolejami Śląskimi, które rozbudowują bazę taborową - przyp. JM.), a także Tychy – Goczałkowice-Zdrój oraz Zabrzeg – Zebrzydowice z planowanym zakończeniem w 2020 roku. Realizacja tych projektów przewidziana jest w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2021 – 2027.

Jak podaje przedstawicielka spółki, studium wykonalności zamawiane właśnie przez PKP PLK ma dać odpowiedź na pytania o to, jak zmodernizować infrastrukturę kolejową dla wskazanego odcinka i przygotować dokumentację projektową, umożliwiającą realizację robót. - Dokumentacja przedprojektowa ma na celu wybór najbardziej korzystnego wariantu modernizacji linii kolejowej na odcinku Katowice Ligota – Tychy wraz z przebudową stacji Tychy. Dopiero po tym etapie będą prace projektowe, a następnie budowlane - wyjaśnia.

Zaplanują dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego

Studium obejmie linie kolejowe nr 139, 140, 142, 169 i 179 na odcinku Katowice Ligota - Tychy. Jego przygotowanie ma potrwać 448 dni.  - W ramach inwestycji przewidywana jest modernizacja torów, sieci trakcyjnej, przejazdów kolejowo-drogowych, obiektów inżynieryjnych oraz peronów, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Planowane jest dobudowanie dodatkowych torów, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Linia zwiększy swoją przepustowość, dzięki czemu będzie mogło na nią wyjechać więcej pociągów. Przedsięwzięcie to ma strategiczne znaczenie dla rozwoju Polski południowej, a głównym jej celem jest skrócenie czasu przejazdu, poprawa standardu podróży i zwiększenie komunikacji oraz dostępności kolejowej - informuje przedstawicielka PKP PLK.

Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, na linii nr 139 przestarzała jest sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem są wyeksploatowane, a stan obiektów inżynieryjnych jest niezadowalający, podobnie jak ogólna przepustowość całej linii i stacji Tychy. Do tego infrastruktura pasażerska mogłaby być lepiej rozmieszczona, a infrastruktura towarowa – móc przyjmować dłuższe pociągi (do 750 metrów).

Każdy wariant inwestycyjny, jaki zostanie przebadany w studium ma obejmować budowę dodatkowych torów szlakowych na całym odcinku Katowice - Tychy w celu separacji ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, modernizację stacji Tychy w celu rozwiązania kolizji ruchowych i umożliwienia przyjęcia długich pociągów towarowych, zapewnienie rezerwy pod przyszłe dwutorowe wyjście linii nr 169 oraz uzyskanie niezależnych wjazdów w linię nr 142.

Przeanalizowana ma też zostać budowa nowych przystanków i poprawa dostępności istniejących. W każdym wariancie prędkość pociągów ma zostać przygotowana do minimum 160 km/h. Wykonawca ma również wziąć pod uwagę przygotowywaną modernizację linii od Orzesza przez Tychy do Oświęcimia.


Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5