Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Przyczyną problemów z SKM Szczecin są problemy finansowe Trakcji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK: Przyczyną problemów z SKM Szczecin są problemy finansowe Trakcji
Fot. skm.szczecin.pl/Podkłady kolejowe pozostawione na linii polickiej
Budowa stacji, przystanków i modernizacja linii kolejowych, po których mają pojechać pociągi szczecińskiej SKM stoi pod znakiem zapytania. Prezydent Szczecina z obrad „okrągłego stołu” poświęconego inwestycji wyszedł bez optymizmu.

12 kwietnia w Szczecinie spotkali się przedstawiciele samorządów, które razem budują SKM-kę, z przedstawicielami PKP Polskich Linii Kolejowych oraz z wykonawcą przystanków, stacji oraz infrastruktury kolejowej – spółką Trakcja. Spotkanie zorganizował prezydent Szczecina Piotr Krzystek, który, podobnie jak samorządowcy z gmin ościennych, jest poważnie zaniepokojony zatrzymaniem prac związanych z modernizacją torów i stacji na czterech liniach, gdzie mają jeździć pociągi SKM.

Trakcja wyjaśnia, samorząd daleki od optymizmu

O tym, jak Trakcja SA, główny wykonawca „kolejowej” części inwestycji, odnosi się do pomysłu „okrągłego stołu” prezydenta Szczecina pytaliśmy jeszcze przed spotkaniem, ale otrzymaliśmy jedynie krótki komunikat, że „w związku z trwającymi rozmowami z Inwestorem, spółka Trakcja powstrzymuje się od komentowania sprawy SKM”.

Jednak na spotkaniu 12 kwietnia wykonawca tłumaczył samorządowcom obszernie przyczyny swoich problemów. Linia obrony Trakcji, zdaniem Gazety Wyborczej, która ujawniła część treści spotkania, polega na założeniu, że PKP PLK przygotowała „błędny opis przedmiotu zamówienia”, a więc wymagający także większego budżetu. Reprezentujący PKP Polskie Linie Kolejowe dyrektor Maciej Korzeniewski powiedział, że nie odniesie się publicznie do wypowiedzi przedstawiciela Trakcji, z uwagi na to, że „kwestia jest w trakcie procedowania pomiędzy zamawiającym a wykonawcą”.

Mówię za siebie, ale myślę, że podobne zdanie mają inni samorządowcy. Po spotkaniu nie jestem optymistą. Na odcinkach, za które odpowiada PKP PLK nie dzieje się właściwie nic. Firma Trakcja przedstawiła szereg argumentów i powodów takiej sytuacji. Od PKP usłyszeliśmy, że zarzutów publicznie komentować nie będą. Nie zmierza to w dobrą stronę. To olbrzymi kłopot dla samorządowców, którzy normalnie realizują swoje części zadania – powiedział Piotr Krzystek.

PLK: Trakcja jest w złej kondycji finansowej

Tymczasem PKP PLK 14 kwietnia przesłała do redakcji „Rynku Kolejowego” krótkie oświadczenie. Zarządca infrastruktury wprost mówi, że kondycja finansowa Trakcji jest zła i to jest przyczyną problemów w realizacji kontraktu na budowę SKM.

– Na spotkaniu przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych poinformował, że rozwiązanie problemów między zamawiającym i wykonawcą wymaga rozmów dwustronnych. Priorytetem dla PLK jest jak najszybsze przerwanie obecnego impasu, gdyż pozwoli to na zrealizowanie projektu do końca obecnej unijnej perspektywy finansowej. Na spotkaniu omawiany był głównie wpływ opóźnionych prac Trakcji na umowy realizowane przez poszczególne gminy w ramach SSOM. Zdaniem PKP Polskich Linii Kolejowych to problemy związane z płynnością finansową firmy Trakcja SA są przyczyną obserwowanych opóźnień – napisał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że problemy Trakcji są widoczne także na bardzo ważnym kontrakcie dotyczącym przebudowy stacji Kutno i Łowicz, gdzie prace, choć miały być już zakończone, zatrzymały się w połowie zaawansowania. 

Także samorządy mogą stracić dofinansowanie

W marcu informowaliśmy o tym, że nawet zdaniem Ministerstwa Infrastruktury marne są szanse na to, że ze Szczecina do Polic, Stargardu, Goleniowa i Gryfina pociągi SKM pojadą w 2022 roku, choć planowano ich uruchomienie od połowy grudnia 2021 lub na początku 2022 roku (więcej można przeczytać w tekście „Czarne chmury nad SKM Szczecin”). Zaznaczmy, że samorządy, podpisując kontrakty z mniejszymi firmami, zajęły się m.in. budową parkingów park & ride i budową węzłów integracyjnych przy stacjach. Ta część inwestycji prowadzona jest bez większych przeszkód, jednak w razie porażki zasadniczej części projektu prowadzonego przez PKP PLK (a więc przez Trakcję), utrata środków unijnych na dobrze prowadzoną część projektu grozi także samorządom.

Wartość całego projektu to 783,6 mln złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to aż 512 213 858,92 zł. Beneficjentem większości z tej sumy jest PKP PLK, które zleciło zadanie przebudowy linii i budowy przystanków Trakcji SA.

Przystankami, które udało się jeszcze zbudować w ramach projektu PKP PLK chwaliła się na jesieni 2020. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Infrastruktura

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Jakub Rösler 05 czerwca 2023

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 16 listopada 2022

Ogromne opóźnienie SKM Szczecin. Do Polic najwcześniej w 2025 r.?

Infrastruktura

Zobacz również:

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Infrastruktura

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Jakub Rösler 05 czerwca 2023

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 16 listopada 2022

Ogromne opóźnienie SKM Szczecin. Do Polic najwcześniej w 2025 r.?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5