NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PLK: Przyczyną problemów z SKM Szczecin są problemy finansowe Trakcji

| Michał Szymajda 14.04.2021 5,1k

PLK: Przyczyną problemów z SKM Szczecin są problemy finansowe Trakcji
Podkłady kolejowe pozostawione na linii polickiejFot. skm.szczecin.pl/
Budowa stacji, przystanków i modernizacja linii kolejowych, po których mają pojechać pociągi szczecińskiej SKM stoi pod znakiem zapytania. Prezydent Szczecina z obrad „okrągłego stołu” poświęconego inwestycji wyszedł bez optymizmu.
12 kwietnia w Szczecinie spotkali się przedstawiciele samorządów, które razem budują SKM-kę, z przedstawicielami PKP Polskich Linii Kolejowych oraz z wykonawcą przystanków, stacji oraz infrastruktury kolejowej – spółką Trakcja. Spotkanie zorganizował prezydent Szczecina Piotr Krzystek, który, podobnie jak samorządowcy z gmin ościennych, jest poważnie zaniepokojony zatrzymaniem prac związanych z modernizacją torów i stacji na czterech liniach, gdzie mają jeździć pociągi SKM.

Trakcja wyjaśnia, samorząd daleki od optymizmu

O tym, jak Trakcja SA, główny wykonawca „kolejowej” części inwestycji, odnosi się do pomysłu „okrągłego stołu” prezydenta Szczecina pytaliśmy jeszcze przed spotkaniem, ale otrzymaliśmy jedynie krótki komunikat, że „w związku z trwającymi rozmowami z Inwestorem, spółka Trakcja powstrzymuje się od komentowania sprawy SKM”.

Jednak na spotkaniu 12 kwietnia wykonawca tłumaczył samorządowcom obszernie przyczyny swoich problemów. Linia obrony Trakcji, zdaniem Gazety Wyborczej, która ujawniła część treści spotkania, polega na założeniu, że PKP PLK przygotowała „błędny opis przedmiotu zamówienia”, a więc wymagający także większego budżetu. Reprezentujący PKP Polskie Linie Kolejowe dyrektor Maciej Korzeniewski powiedział, że nie odniesie się publicznie do wypowiedzi przedstawiciela Trakcji, z uwagi na to, że „kwestia jest w trakcie procedowania pomiędzy zamawiającym a wykonawcą”.

Mówię za siebie, ale myślę, że podobne zdanie mają inni samorządowcy. Po spotkaniu nie jestem optymistą. Na odcinkach, za które odpowiada PKP PLK nie dzieje się właściwie nic. Firma Trakcja przedstawiła szereg argumentów i powodów takiej sytuacji. Od PKP usłyszeliśmy, że zarzutów publicznie komentować nie będą. Nie zmierza to w dobrą stronę. To olbrzymi kłopot dla samorządowców, którzy normalnie realizują swoje części zadania – powiedział Piotr Krzystek.

PLK: Trakcja jest w złej kondycji finansowej

Tymczasem PKP PLK 14 kwietnia przesłała do redakcji „Rynku Kolejowego” krótkie oświadczenie. Zarządca infrastruktury wprost mówi, że kondycja finansowa Trakcji jest zła i to jest przyczyną problemów w realizacji kontraktu na budowę SKM.

– Na spotkaniu przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych poinformował, że rozwiązanie problemów między zamawiającym i wykonawcą wymaga rozmów dwustronnych. Priorytetem dla PLK jest jak najszybsze przerwanie obecnego impasu, gdyż pozwoli to na zrealizowanie projektu do końca obecnej unijnej perspektywy finansowej. Na spotkaniu omawiany był głównie wpływ opóźnionych prac Trakcji na umowy realizowane przez poszczególne gminy w ramach SSOM. Zdaniem PKP Polskich Linii Kolejowych to problemy związane z płynnością finansową firmy Trakcja SA są przyczyną obserwowanych opóźnień – napisał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że problemy Trakcji są widoczne także na bardzo ważnym kontrakcie dotyczącym przebudowy stacji Kutno i Łowicz, gdzie prace, choć miały być już zakończone, zatrzymały się w połowie zaawansowania. 

Także samorządy mogą stracić dofinansowanie

W marcu informowaliśmy o tym, że nawet zdaniem Ministerstwa Infrastruktury marne są szanse na to, że ze Szczecina do Polic, Stargardu, Goleniowa i Gryfina pociągi SKM pojadą w 2022 roku, choć planowano ich uruchomienie od połowy grudnia 2021 lub na początku 2022 roku (więcej można przeczytać w tekście „Czarne chmury nad SKM Szczecin”). Zaznaczmy, że samorządy, podpisując kontrakty z mniejszymi firmami, zajęły się m.in. budową parkingów park & ride i budową węzłów integracyjnych przy stacjach. Ta część inwestycji prowadzona jest bez większych przeszkód, jednak w razie porażki zasadniczej części projektu prowadzonego przez PKP PLK (a więc przez Trakcję), utrata środków unijnych na dobrze prowadzoną część projektu grozi także samorządom.

Wartość całego projektu to 783,6 mln złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to aż 512 213 858,92 zł. Beneficjentem większości z tej sumy jest PKP PLK, które zleciło zadanie przebudowy linii i budowy przystanków Trakcji SA.

Przystankami, które udało się jeszcze zbudować w ramach projektu PKP PLK chwaliła się na jesieni 2020. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5