Zakończenie prac budowlanych przy realizacji SKM Szczecin znowu się opóźnia, tym razem o pół roku. Choć roboty trwają, pociągi nie dojadą do Polic szybciej niż w czerwcu przyszłego roku.
Projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej jest jednym z najbardziej opóźnionych zadań infrastrukturalnych realizowanych obecnie przez PKP PLK. Dość powiedzieć, że inwestycja (w zakresie infrastrukturalnym)
miała zakończyć się pod koniec 2022 roku, kiedy to miały ruszyć długo oczekiwane pociągi do Polic. Terminu tego nie udało się dotrzymać, a inwestycja wciąż się toczy, choć głównie na linii 406 (do wspomnianych Polic), która będzie kręgosłupem całego systemu.
Najwcześniejszy możliwy termin? Czerwiec 2026 r. Ostatnie zapowiedzi mówiły o tym, że prace budowlane zostaną zakończone pod koniec 2025 roku, co miałoby się również wiązać ze startem połączeń pasażerskich do Polic w tym terminie lub pod koniec pierwszego albo drugiego kwartału 2026 roku. Tegoroczne zakończenie inwestycji jest już niemożliwe, bowiem wykonawca, firma Trakcja, właśnie złożyła wniosek o aktualizację i zmianę harmonogramu robót.
– Wykonawca przedłożył nowy harmonogram robót. Obecnie wspólnie z wykonawcą weryfikujemy go oraz ustalamy plan optymalizujący roboty. Dążymy do tego, żeby prace zasadnicze zakończyły się na przełomie II i III kwartału 2026 r. Warto jednak podkreślić, że weryfikacja harmonogramu nie wpływa na ciągłość prac, które wykonawca prowadzi na dostępnych frontach robót – mówi Bartosz Pietrzykowski z Zespołu Prasowego PKP PLK.
W tym momencie nie jest jasne, kiedy będą mogły ruszyć regularne pociągi na linii do Polic, jednak można zakładać, że będzie to możliwe w czerwcu 2026 roku lub później. Oczekujemy na odpowiedzi w tej sprawie od organizatora przewozów kolejowych, a więc Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Na placu budowy powstają perony i tory Tak jak podkreślił Pietrzykowski, potencjalna zmiana harmonogramu nie wpływa na realizację prac. Wykonawca buduje perony na przystankach osobowych: Szczecin Pomorzany, Szczecin Cmentarz Centralny, Szczecin Pogodno, Szczecin Niemierzyn, Szczecin Drzetowo, Szczecin Żelechowa, Szczecin Golęcin, Szczecin Skolwin Północny, Police Dąbrówka oraz na stacjach: Szczecin Turzyn, Szczecin Niebuszewo, Szczecin Gocław, Szczecin Skolwin i Police. Prowadzi również roboty związane z budową dojść i kładek. Trwają także prace związane z rozbudową wiaduktu nad ul. Ku Słońcu, a także roboty na wiadukcie nad ul. Wilczą.
Jednocześnie na linii 406 trwają również prace torowe. Wymieniono już nawierzchnię w torze nr 1 pomiędzy Skolwinem a Policami oraz od Turzyna do Niebuszewa wraz z budową nowej sieci trakcyjnej.
– Na stacjach Szczecin Turzyn, Szczecin Gocław i Szczecin Niebuszewo postępują prace związane z wymianą rozjazdów oraz torów. Wykonawca prowadzi roboty torowe i sieciowe w torze nr 2 na szlaku Szczecin Turzyn – Szczecin Niebuszewo, natomiast na szlaku Szczecin Niebuszewo – Szczecin Gocław w torze nr 1 – dodaje przedstawiciel PKP PLK. W przypadku pozostałych linii objętych projektem, a więc odcinków do Goleniowa, Gryfina i Stargardu, PLK prowadzi prace już tylko na stacji Szczecin Dąbie oraz na przystanku Szczecin Zdroje. Pozostałe przystanki objęte projektem SKM zostały już oddane do użytku.