Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK prowadzi monitoring przyrodniczy w rejonie linii Rail Baltica

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
15-08-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK prowadzi monitoring przyrodniczy w rejonie linii Rail Baltica
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Kamery-fotopułapki obserwują zachowania zwierząt na trasie Rail Baltica na odcinku Warszawa – Sadowne. To jeden z elementów monitoringu przyrodniczego trasy, który pozwoli ocenić, jak zwierzęta wykorzystują przejścia przez tory oraz którędy wiodą ich ścieżki, tzw. szlaki migracyjne.

Jak informuje PKP PLK, wykonane obserwacje wskazują, że obok linii z Warszawy do Sadownego, zwierzęta poruszają się swobodnie. Na nagraniach widać wędrujące łosie i dziki oraz żerujące obok torów sarny. Dużym ssakom, podobnie jak zającom, nie przeszkadza odgłos przejeżdżającego pociągu. Lisy, kuny, a nawet bażanty wybierają bezpieczną drogę na drugą stronę linii kolejowej przez dostępne dla zwierząt przejścia. 

PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach przebudowy kolejowych tras, nie zapominają o „dzikich sąsiadach” – zwierzętach. Na zmodernizowanym odcinku linii Rail Baltica przygotowano 12 przejść dla średnich zwierząt i jedno przejście specjalnie dla dużych ssaków. Małe zwierzęta, w tym płazy i gady, przekroczą tory na odcinku Sadowne Węgrowskie – Czyżew przez 26 przepustów, m.in. ze specjalnymi pólkami. Do potrzeb zwierzęcych wędrówek dostosowano mosty nad rzekami Nowa Treblinka i Bug.

Na odcinku Czyżew – Białystok przewidziano, że drogi małych i średnich zwierząt będą przygotowane pod 7 mostami i przez 23 przepusty. Modernizacja mostów nad Narwią i Turośnianką będzie wykonana z maksymalnym poszanowaniem siedlisk przyrodniczych.

Monitoring przyrodniczy w rejonie Rail Baltica prowadzony jest w ramach zadania pn. ,,Monitoring przyrodniczy po realizacji przedsięwzięcia pn. Modernizacja linii kolejowej E-75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I. Odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne)”. Zakończenie obserwacji zaplanowano do końca 2022 r.

Kolejowe trasy przyjazne dla biegających i kicających

– Realizowane na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. badania terenowe i ekspertyzy potwierdzają, że linie kolejowe nie stanowią bariery dla zwierząt. Prowadzone modernizacje nie ograniczają zwierzętom warunków do swobodnej migracji przez tory. Każda kolejowa inwestycja prowadzona jest z troską o zwierzęta i środowisko naturalne, zgodnie z wymogami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – mówi Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych cytowana w komunikacie.

Żaby, wydry i jelenie swobodnie mogą przekraczać tory także m.in. na linii z Poznania do Szczecina. W ramach modernizacji trasy wybudowanych zostanie dla zwierząt 8 przejść, a ponad 80 obiektów będzie dostosowanych do potrzeb wędrówki mniejszych ssaków, gadów i płazów. Również zwierzęta na trasie Kraków – Katowice będą mogły swobodnie wędrować, gdyż w przebudowie jest 17 przepustów 5 mostów oraz 9 nowych przepustów dla małych zwierząt. Na modernizowanej linii Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice zobaczymy wędrujące zwierzęta na 6 mostach i przez 11 przepustów, bowiem tyle obiektów wytypowano jako zwierzęce trasy – informuje PLK.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij