NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PLK: Oszczędności na przetargach jest już zdecydowanie mniej

| Martyn Janduła 26.09.2017 13

PLK: Oszczędności na przetargach jest już zdecydowanie mniej
Fot. PKP PLK (zdjęcie ilustracyjne)
PKP Polskie Linie Kolejowe mają do wydania 66-67 mld zł z Krajowego Programu Kolejowego. Po okresie tzw. pustych szuflad i luki inwestycyjnej rynek niecierpliwie czekał na kolejne inwestycje zarządcy. Branża była już tak wygłodniała, że pierwsze przetargi przynosiły bardzo duże oszczędności. Teraz już widać, że rynek zaczyna się  nasycać.
Zdaniem resortu, rok 2017 to najbardziej dynamiczny okres pod względem uruchamianych inwestycji. Jak podaje zarządca infrastruktury, podpisano już 270 umów, których wartość wynosi już w tym roku ponad 14,7 mld zł. Łącznie od początku obecnej perspektywy finansowej udało się zakontraktować 25 mld zł umów w ramach Krajowego Programu Kolejowego, a do wydania jest 66-67 mld zł. – Kiedy wiadomo było, że poprzednicy zostawili nam puste szuflady, to wielu wątpiło, że PLK poradzą sobie z tym dużym zadaniem. Dzisiaj możemy jasno powiedzieć, że kwota 66 mld zł wydaje się w wydatkowaniu absolutnie niezagrożona – zapewnił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa podczas niedawnej konferencji poświęconej realizacji programu przez PKP PLK.

Jak wyjaśnił Rynkowi Kolejowemu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, w pierwszych przetargach uruchamianych w ramach obecnej perspektywy finansowej, udawało się osiągać średnio nawet do 20%, a wręcz 30% oszczędności. Jednak analiza obecnie rozstrzyganych postępowań prowadzi do wniosku, że coraz trudniej wykonawcom jest się zmieścić w zakładanych budżetach przygotowanych przez PLK. – W tej chwili widzimy, że pojawiają się pojedyncze przypadki, kiedy kwota jest powyżej naszego budżetu – podaje Ireneusz Merchel. – Z naszych niedawnych analiz odnośnie rozstrzyganych przetargów wnika, że kwota jest nieznacznie wyższa w około 4% przypadków – dodaje.

– Tam gdzie oferta odbiega w sposób znaczny od kosztorysu to unieważniamy postępowanie przetargowe, ogłaszamy nowy przetarg i analizujemy co jest przyczyną wysokich kosztów – wyjaśnia prezes. Dodaje jednak, że większość ofert w obecnie rozstrzyganych przetargach jest na poziomie przybliżonym do kwoty, którą PLK mają zabezpieczoną jako zamawiający. – Zagrożeń z tego tytułu na razie. W pierwszych ogłoszonych przetargach za łącznie ok. kilkanaście miliardów zł, uzyskaliśmy łącznie 4 mld zł oszczędności. Teraz możemy powiedzieć, że te oszczędności są zdecydowanie na niższym poziomie – podkreśla Merchel.

Jak podaje również PLK, w poprzednim roku PLK wypłaciły wykonawcom 7 mld zł. – W tym roku przewidujemy nakłady na zadania inwestycyjne na poziomie 5,5 mld zł – przekazuje prezes, który podkreśla, że program w tym kształcie zostanie zrealizowany. – Na przyszły rok plan przewiduje realizację powyżej 10 mld zł. Zakładamy, że te pieniądze, przy tej ilości zakontraktowanych programów, kiedy będziemy mieli w obrocie ok. 25 mld zł przy średnim czasie inwestycji 2-3 lata, a połowa z tych 25 mld zł, to są inwestycje w systemie "buduj", w przyszłym roku przekroczymy liczbę 10 mld zł nakładów rocznie i przez trzy następne lata będziemy ten poziom utrzymywać, a później już w latach 2021-23 będziemy utrzymywać poziom pomiędzy 8-9 mld zł – wylicza.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5