Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK nie będzie już zamykać dwutorowo linii kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-07-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK nie będzie już zamykać dwutorowo linii kolejowych
fot. PKP PLK
Zdaniem członka zarządu PKP PLK Arnolda Brescha, spółka nie tylko wyda całą kwotę 66,5 mld zł zaplanowanych w KPK, ale i poradziłaby sobie z programem wartym 80 mld zł. 

Jak poinformował członek zarządu PLK Arnold Bresch, PLK wystawiły już faktury na jedną piątą wartości Krajowego Programu Kolejowego, który opiewa na 66,5 mld zł, a 6 mld zł jest już rozliczone. W umowach z wykonawcami skierowano do realizacji inwestycje za 30 mld zł. Zażartował nawet, nawiązując do aktualnej sytuacji zainteresowania mistrzostwami w piłce nożnej, że w realizacji Krajowego Programu Kolejowego „jesteśmy mniej więcej w półfinale”. W tym roku na inwestycje według planu PLK ma zostać wydanych 10 mld zł. Arnold Bresch poinformował, że wydatki do końca czerwca wyniosły już 2 mld zł.

Przekroczone kosztorysy zagrożeniem?

Od początku roku widać coraz większy problem z przekraczaniem ofert w przetargach PLK przez wszystkich oferentów i to o znaczący procent. Kulminacją były warte kilkaset milionów złotych postępowania na odcinki LOT A i LOT B magistrali węglowej, gdzie najtańsze oferty przekraczały kosztorys dwukrotnie. Jak tłumaczy, decyzja PLK zależy od analizy – czy różnice względem kosztorysu wynikają ze wzrostu cen na rynku, czy też sam kosztorys był błędny. Członek zarządu PLK podkreśla jednak, że kosztorysy wykonywane są zgodnie z ustawą pzp i uwzględniają ceny z ostatnich trzech miesięcy. 

Nie zmienia to jednak faktu, że obecne ceny podawane przez wykonawców stawiają pod znakiem zapytania możliwość dalszej realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Zdaniem PLK ryzyka nie ma, ponieważ wygospodarowane we wcześniejszych przetargach oszczędności pozwalają teraz na ewentualne korekty. Jeżeli pieniądze się skończą, PLK zamierza fazować inwestycje – np. przygotowując najpierw dokumentację lub dzieląc modernizację linii na odcinki.

Nie będą już zamykać linii


PLK zapowiadają również zakończenie praktyki udzielania wykonawcom dwutorowych zamknięć linii kolejowych – po zakończeniu dwutorowych zamknięć na linii E20 i linii nr 7 nie są planowane kolejne. Członek zarządu PLK tłumaczył, że została ona wprowadzona przez poprzedników, a dla obecnego zarządu ważna jest nie tylko realizacja inwestycji, ale też prowadzenie ruchu kolejowego. PLK wprowadza też obowiązek skrócenia frontu robót, by ograniczenia prędkości wzdłuż prac torowych obowiązywały na krótszych odcinkach.

Według PKP PLK większych utrudnień na sieci kolejowej niż obecnie już nie będzie, bo program inwestycyjny jest teraz realizowany w maksymalnej skali. Liczba zamknięć torowych w kolejnych latach ma nie wzrastać względem obecnego poziomu, co ma zahamować spadkowy trend w przewozach pasażerskich.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5