Wykup obligacji zarządcy infrastruktury oraz dofinansowanie inwestycji z pieniędzy z akcyzy paliwowej planuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. To rekompensata za pieniądze odebrane kolejom w poprzednich latach.
Jak zauważył „Puls Biznesu”, w aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) przewidziano jednak dotacje dla PKP Polskich Linii Kolejowych przekraczające wskaźnik 18 proc. wpływów z akcyzy paliwowej dostępnych dla kolei. To nawet 1,67 mld zł.
Poprzedni KPK traktował te pieniądze jako rezerwę dla umożliwienia sfinansowania inwestycji kolejowych z perspektywy 2007-13, gdyby Bruksela nie zgodziła się na ich fazowanie. Zgoda jednak jest, dlaczego zatem ministerstwo planuje dodatkowe dotacje?
Wcześniej zabrano kolejom
„W 2013 roku, z uwagi na trudną wówczas sytuację finansów publicznych (…) ograniczono wydatki z budżetu państwa na inwestycje kolejowe w latach 2013-2015. Środki budżetowe zostały w tym okresie zastąpione emisją obligacji przez PKP PLK” — odpisuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w odpowiedzi na pytania „PB”. Wskazane w KPK fundusze przekraczające 18 proc. z akcyzy to właśnie rekompensata tamtych pieniędzy.
Ministerstwo podkreśla, że resort finansów, określając limity wydatków z budżetu państwa na 2017 r. na finansowanie inwestycji w linie kolejowe, uwzględnił już zapisane w KPK kwoty, stanowiące rekompensatę na sfinansowanie wykupu obligacji.
Jak czytamy w gazecie, dzięki akcyzowemu wsparciu na obsługę obligacji kolejarze poprawią bilans finansowy i łatwiej będą mogli pozyskać fundusze na wkład własny do inwestycji unijnych lub sfinansować projekty krajowe.
Nowy Krajowy Program Kolejowy
Krajowy Program Kolejowy po aktualizacji został już przekazany do konsultacji społecznych. Polecamy artykuły na ten temat: