NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PLK musi zamykać kolejne linie na remonty. Odetną Poznań?

| Jakub Madrjas 29.06.2016 135

PLK musi zamykać kolejne linie na remonty. Odetną Poznań?
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Kolejarze w porozumieniu z samorządami wybrali wariant modernizacji linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego obejmujący zawieszenie ruchu pociągów na rok. Ale to nie koniec zamykania linii – w kolejce czekają połączenia Lublina ze stolicą oraz Poznania z Warszawą i Szczecinem.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały niedawno, że wspólnie z gminami podjęły ostateczną decyzję, by zamknąć linię nr 447 do Grodziska Mazowieckiego. Oznacza to, że pasażerowie będą zdani wyłącznie na komunikację zastępczą, ale za to remont potrwa „tylko” piętnaście miesięcy. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Do sprawy podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej odniósł się wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych Andrzej Pawłowski. – Skrócenie czasu prac było wysoko punktowane w przetargu; mam nadzieję, że dzięki temu realizacja skróci się do 12 miesięcy – powiedział Pawłowski.

CEF prawdziwą przyczyną?

Jak zdradził Andrzej Pawłowski, skrócenie okresu utrudnień dla pasażerów to nie jedyny powód zamykania linii. PKP PLK znów zaczyna bowiem wyścig z czasem przy realizacji inwestycji. Te, które zapowiedziano w ubiegłym roku zostaną bowiem dofinansowane z funduszu CEF, a jak poinformował wiceprezes PKP PLK, dla projektów CEF realizacja musi się zakończyć nie w 2023, a już w 2020 roku.Tymczasem ogłoszone w ubiegłym roku postępowania utknęły, o co ministerstwo obwinia "puste szuflady" z projektami w PLK. Piszemy o tym tutaj.

– Ze względu na okres realizacji do 2020 roku musimy podejmować decyzje o zamykaniu linii kolejowych – wyjaśniał na Kongresie Infrastruktury Polskiej Pawłowski. Dlatego zamknięcie ma też dotyczyć linii nr 7 z Warszawy do Lublina, linii nr 3 (E20) z Warszawy do Poznania (230-kilometrowy odcinek Sochaczew – Swarzędz) czy linii E59 na odcinku Poznań – Szczecin. Dla pasażerów oznacza to duże utrudnienia w podróżowaniu – czy przy wykorzystaniu komunikacji zastępczej, czy też przy prowadzeniu pociągów objazdami. 

Duże utrudnienia na liniach do Poznania

Dwie ostatnie wymienione przez wiceprezesa PKP PLK linie należą do najważniejszych ciągów komunikacyjnych dla stolicy Wielkopolski. Szczególnie kluczowa jest linia E20, łącząca Poznań z Warszawą. Nie ma tu jeszcze wybranego wykonawcy prac – mimo że w styczniu otwarto wnioski o udział w tych postępowaniach.

Jeszcze mniej zaawansowane są przygotowania do modernizacji linii Poznań – Szczecin. Otwarcie ofert na projekt tej modernizacji opóźniło się o prawie trzy miesiące. Wykonawców dwóch części zamówienia (Egis i BPK) wybrano w sierpniu 2015 roku, a największej, trzeciej części – dopiero w lutym tego roku. Wykonuje ją firma MGGP za 18 mln złotych. Dwuletni okres przygotowań oznacza, że na realizację robót będzie już bardzo mało czasu.

Kolejny konkurs

W ramach pierwszego konkursu CEF PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymają ponad 7,5 mld zł dotacji na realizację 7 projektów kolejowych, w tym sześciu modernizacji linii kolejowych: Rawicz – Czempiń; Sadowne – Białystok, Sochaczew – Swarzędz, Poznań – Szczecin, Warszawa – Grodzisk Mazowiecki, Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska. Umowy na dofinansowanie projektów podpisano 30 maja.

Komisja Europejska ogłosiła już drugie zaproszenie do składania wniosków w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Nakłady na najważniejsze projekty transportowe wynoszą ponad 7,6 mld euro. PKP PLK zgłasza do niego 10 projektów – można je znaleźć w tym miejscu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Poznań (797)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Poznań (797)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5