Chociaż prace na stacji Otwock, na modernizowanej linii 7, jeszcze się nie zakończyły, 6 sierpnia 2019 r. wiceminister Andrzej Bittel podczas briefingu prasowego poinformował o efektach modernizacji tej stacji. Wartość prac realizowanych w Otwocku przez PKP Polskie Linie Kolejowe to ok. 90 mln zł.
Od wiosny pasażerowie korzystają już z dwóch wygodnych peronów. Na perony można się dostać nowym przejściem podziemnym wyposażonymi w pochylnię. Docelowo w tunelu, który połączy dwie części miasta, powstaną 2 windy zapewniające dojście osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Postępują prace przy budowie trzeciego peronu, który będzie dostosowany do obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych (tak jak peron nr 2).
Połowa stacji w Otwocku zyskała nowy układ torowy. Kontynuowane są prace w drugiej części stacji. Wykonano większość robót ziemnych, trwa budowa torów, sieci trakcyjnej oraz kontynuowana jest budowa przejść podziemnych pod torami. Łącznie na stacji zmodernizowanych zostanie 9 km torów, 11 km sieci trakcyjnej, wymienionych zostanie 30 rozjazdów. Zamontowany zostanie nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
Bezkolizyjne skrzyżowania usprawnią komunikację w mieście Od 26 lipca tego roku kierowcy korzystają z nowego przejazdu pod torami. Oprócz wiaduktu powstał nowy układ drogowy, w tym 2 ronda i chodniki dla pieszych. Budowane jest również bezkolizyjne skrzyżowanie w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Obok wiaduktu powstanie tunel dla pieszych z pochylniami. Jeszcze w pierwszej połowie sierpnia rozpocznie się modernizacja drugiego wiaduktu kolejowego. Obniżona zostanie droga pod nowymi wiaduktami kolejowymi, co umożliwi przejazd wyższym pojazdom. Zakończenie wszystkich prac w Otwocku zaplanowano na grudzień 2020 r.
Opóźnione prace na odcinku Otwock – PilawaRównolegle, z opóźnieniem, przebudowywany jest odcinek Otwock – Pilawa, na którym prace rozpoczęły się w maju 2019 r. Roboty obejmują budowę drugiego toru, obiektów inżynieryjnych, instalację sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na trasie od Otwocka do Pilawy zdemontowano wszystkie tory i sieć trakcyjną na odcinku 25 km. Trwają roboty ziemne pod nowo budowany drugi tor. Zgromadzono już 120 tys. podkładów, 140 km nowych szyn, 7398 ścianek peronowych itp. Prace na tym odcinku zakończą się w 2020 roku.
Więcej informacji na temat zaawansowania prac na linii nr 7, a także zejścia z placu budowy firmy Astaldi,
można znaleźć w tym miejscu.
Zdjęcia modernizowanej stacji Otwock otrzymaliśmy dzięki uprzejmości Roberta Nowaka.