Partnerzy serwisu:
Biznes

PLK: 2017 miał być rokiem podpisywania umów. Co się udało?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PLK: 2017 miał być rokiem podpisywania umów. Co się udało?
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
Według zapowiedzi sprzed kilkunastu miesięcy w 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe miały podpisać umowy na łączną kwotę 29 mld zł. Ostatecznie rok zamknięto podpisaniem umów na 18,6 mld zł, ale z zakresem rzeczowym za około 24 mld zł.

Jak tłumaczy prezes spółki, Ireneusz Merchel, wynika to przede wszystkim z oszczędności uzyskanych w przetargach rozpisanych w 2016 r. Ze względu na niskie oferty składane przez wykonawców były one rozstrzygane na poziomie średnio o 30% niższym od kosztorysu. Jak podkreśla prezes, była to sytuacja przejściowa, po której nastąpiło odbicie, a już pod koniec 2017 r. oferty przekraczały kosztorysy. – Nie jest to błąd, ponieważ określanie kosztorysów odbywa się zgodnie z regulacjami i bazuje na cenach uzyskanych w poprzednich postępowaniach – tłumaczy. Ponieważ rynek podlega fluktuacjom, to takie wahania są zdaniem prezesa naturalne. – Obecnie nasze analizy wykazują, że ceny unormowały się na podobnym poziomie jak w latach 2014-2015 – podkreśla.

Niskie ceny robót

W efekcie niskich cen proponowanych przez wykonawców, za kwotę 18,6 mld zł PLK zrealizują zakres rzeczowy, na który planowały wydać ok. 24 mld zł. Gdzie brakujące do 29 mld zł pięć miliardów? Większość tych pieniędzy to kwestia nierozstrzygniętego przetargu na instalację europejskiego systemu łączności GSM-R na 13 tys. km sieci kolejowych. Ogłoszone jeszcze w 2015 r. postępowanie jest jednym z największych w historii spółki – kosztorys opiewa na 3 mld zł. Niestety, prawdopodobnie jest to również jedno z najdłużej prowadzonych postępowań przetargowych. Więcej na jego temat piszemy tutaj.

Prezes Merchel uważa, że to jedno postępowanie nie powinno rzutować na ocenę działań spółki. – Ogółem skróciliśmy czas rozstrzygania postępowań o 30% w stosunku do 2016 r., oczywiście nie licząc czynności prowadzonych przez Urząd Zamówień Publicznych i Krajową Izbę Odwoławczą, na które nie mamy wpływu – podkreśla. Wraz z ożywieniem na rynku zamówień publicznych czas załatwiania spraw się wydłużył. – Na pewno dokumentów jest teraz po prostu dużo więcej – dodaje.

Realizacja według zapowiedzi

Pozostałe dwa miliardy złotych z zapowiadanych 29 mld zł to efekt kilku mniejszych postępowań, których rozstrzygnięcie się opóźniło lub które trzeba było powtórzyć [np. na odcinek Chabówka – Zakopane, linię 93 na odcinku Trzebinia – Czechowice-Dziedzice czy stację Warszawa Główna – przyp. red.] oraz zmniejszenia zakresu rzeczowego części inwestycji. – Ogólnie spółka działała zgodnie z założonymi planami. Głównym zadaniem na 2017 r. była kontraktacja projektów i to się udało. Najważniejsze jest to, że w realizacji mamy umowy warte ok. 28 mld zł, co łącznie z inwestycjami zrealizowanymi na kwotę 5 mld zł stanowi połowę wartości Krajowego Programu Kolejowego – uważa Merchel.

W zakresie podsumowania roku warto pamiętać też o realizacji inwestycji. Zapowiadano tu kwotę ok. 5,4 mld zł i – jak podaje zarząd – zostało to wykonane. Nawet z nawiązką, jeśli chodzi o zakres rzeczowy. – Oszczędności w przetargach spowodowały, że pierwotny zakres rzeczowy mogliśmy zrealizować o ok. 500 mln zł taniej. Jednak we wszystkich parametrach, takich jak długość wymienionych torów, liczba przebudowanych peronów czy wymienionych rozjazdów, plan został wykonany w zakresie od 110 do 140 procent. Dlatego ostatecznie wydana kwota jest mniej więcej taka sama jak w planach, choć zrealizowaliśmy za nią większy zakres inwestycji, niż pierwotnie planowaliśmy – tłumaczy prezes.

Więcej na temat planów PKP PLK na 2018 rok, oraz wyzwań związanych z realizacją inwestycji o tak dużej skali, będzie można przeczytać już w kolejnym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". 
Zapraszamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5