NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK: Przetarg na rewitalizację kolejnej linii w GOP

| Roman Czubiński 10.06.2021 3,5k

PKP PLK: Przetarg na rewitalizację kolejnej linii w GOP
Zdjęcie ilustracyjnefot. PKP PLK
Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg nieograniczony na rewitalizację odcinka linii 171 Sosnowiec Dańdówka – posterunek odgałęźny Dorota. Ten 8,3-kilometrowy fragment sieci jest częścią południowo-wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Prace mają doprowadzić do przywrócenia prędkości 100 km/h dla pociągów towarowych.
Obecnie, według danych zawartych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, kursuje tamtędy średnio 10 pociągów towarowych na dobę po kierunku nieparzystym i 6 po parzystym. Nawierzchnia, w zależności od fragmentu, pochodzi z lat 80. oraz z początku 90. – wyjątkiem są niektóre rozjazdy i przyległe do nich fragmenty torów, wymienione już w XXI wieku (ostatnio w 2019 r.). Tak duże zróżnicowanie wieku infrastruktury na tak krótkim fragmencie wynika z często występujących i likwidowanych szkód górniczych. Sieć trakcyjna z 1970 r. nie była dotychczas modernizowana. Na szlaku znajdują się 4 wiadukty (z których przebudowie będzie podlegał tylko jeden) i 3 mosty.

Zamówienie ma tryb „projektuj i buduj”. PKP PLK wymaga przywrócenia na całej długości odcinka prędkości jazdy zgodnej z konstrukcyjną (100 km/h). Dopuszczalny nacisk na oś ma wynosić 221 kN (22,5 tony), a maksymalna długość składów towarowych – 700 m. Zakres prac będzie obejmował – między innymi – wymianę szyn i podkładów technologią zmechanizowaną, wymianę rozjazdów w technologii blokowej (wraz z montażem elektrycznego ogrzewania) i oczyszczenie mechaniczne podsypki, a w wybranych miejscach – wzmocnienie podtorza. Podkłady drewniane mają być zastąpione strunobetonowymi z przytwierdzeniem sprężystym. Nowy tor bezstykowy powinien składać się z szyn typu 60E1. Na posterunku bocznicowym Juliusz do likwidacji przeznaczono dwa rozjazdy. Część sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym ma zostać wymieniona, a budynek posterunku Juliusz – zmodernizowany.

Zamawiający może skorzystać z prawa opcji. Obejmuje ono rozszerzenie zakresu rewitalizacji o kolejne 5,4 km toru pojedynczego z trzema mostami (opcja 1) i o wymianę urządzeń SRK na podg. Dorota (opcja 2). Prace te będą musiały zostać wykonane w ciągu 22 miesięcy od ewentualnej deklaracji PKP PLK o skorzystaniu z tej możliwości. Zarządca infrastruktury ma na to 15 miesięcy od podpisania kontraktu.

Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Termin składania ofert upływa 15 lipca. Prace mają zostać wykonane w ciągu trzech lat i miesiąca od daty podpisania umowy.

Początkowo PKP PLK zapowiadała ogłoszenie przetargu na rewitalizację tego odcinka linii 171 w ubiegłym roku. Później, po aktualizacji harmonogramu, nowym terminem stał się marzec roku bieżącego. Również jego nie udało się jednak dotrzymać.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5