NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

| Łukasz Malinowski 25.01.2023 1,6k

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK
fot. Rynek Kolejowy
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przejęcie przez PKP PLK należącej do PKP Cargo spółki Cargotor.
16 stycznia 2023 r. UOKiK wydał zgodę na „na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie („PKP PLK”) kontroli nad Cargotor Sp. z o.o. (spółką w 100% zależną od PKP Cargo)”. W komunikacie PKP Cargo podkreślono, że „zarówno Cargotor Sp. z o.o., jak i PKP PLK są zaangażowane w planowane inwestycje infrastrukturalne w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy Unii Europejskiej z Białorusią, obejmujące modernizację infrastruktury kolejowej, a sama transakcja nabycia przez PKP PLK od PKP Cargo 100% udziałów w Cargotor Sp. z o.o. spowoduje efekt synergii w ramach realizacji ww. inwestycji”.

O zamiarze podjęcia takiej decyzji PKP Cargo i PKP PLK informowały pod koniec 2021 r. W opinii ekspertów związanych z rynkiem kolejowym to dobre rozwiązanie, które spowoduje przeniesienie do PKP PLK zarządzania siecią linii w całym w rejonie przeładunkowym Chotyłów-Małaszewicze-Terespol. – Po wielu latach sporów wokół równego traktowania przewoźników, standardów bezpieczeństwa, organizacji ruchu pociągów oraz stawek dostępu do infrastruktury doszliśmy do scenariusza zapisanego już dawno temu w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Bo zarządzanie strategicznymi liniami kolejowymi oraz niezbędnym do tej działalności majątkiem to zadanie właśnie PKP PLK – wyjaśniał wówczas Jakub Majewski z Fundacji ProKolej.

Warto pamiętać także o tym, że w połowie poprzedniego roku Cargotor poinformował, że warta 4 mld złotych inwestycja w terminal przeładunkowy w Małaszewiczach nie zostanie dofinansowania z pieniędzy unijnych – ze względu na sytuację na wschodnich granicach Unii Europejskiej. Rząd postanowił jednak kontynuować realizacje inwestycji, która została przejęta przez PKP PLK.

Cargotor zarządza dziś szerokotorową linię 60 (Terespol – Kobylany) oraz liniami normalnotorowymi: 865 (Magdalenka – Małaszewicze Centralne), 866 (Magdalenka – Małaszewicze Rozrządowa), 867 (Małaszewicze Centralne – Małaszewicze) i 906 (Chotyłów – Bór). Linie te zapewniają dostęp do 19 zarządzanych przez spółkę terminali oraz bocznic, z których 16 ma dostęp do obu szerokości torów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5