NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP PLK chce przejąć Cargotor

| Roman Czubiński 01.12.2021 3,7k

PKP PLK chce przejąć Cargotor
fot. Cargotor
PKP Cargo zamierza sprzedać PKP PLK spółkę Cargotor – czytamy w najnowszym komunikacie giełdowym PKP Cargo. Jeśli strony dojdą do porozumienia w sprawie szczegółów transakcji, infrastruktura przeładunkowa w Małaszewiczach przejdzie wkrótce we władanie zarządcy ogólnopolskiego. Część branży wysuwała taki postulat od lat.
Zarząd spółki poinformował o podpisaniu listu intencyjnego z PKP PLK. Obie strony zamierzają podjąć działania zmierzające do nabycia przez PKP PLK całości udziałów Cargotor od PKP Cargo. Jak uzasadniają, spółka – zarządzająca Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze – planuje rozpocząć w najbliższym czasie ogromne inwestycje infrastrukturalne. Park Logistyczny Małaszewicze ma stać się polską bramą do Nowego Jedwabnego Szlaku, rozwiązując odczuwalny od dawna problem z przepustowością kolejowego przejścia na granicy polsko-białoruskiej. Wart ok. 4 mld zł program inwestycyjny ma zostać dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej

Synergia inwestycji, równość w dostępie

Inwestycjom Cargotoru będą towarzyszyły prowadzone przez PKP PLK działania uzupełniające. – Strony przewidują, że transakcja nabycia udziałów w Cargotor przez PKP PLK spowoduje efekt synergii w ramach realizacji ww. inwestycji – stwierdzono w komunikacie. Negocjacje mają zakończyć się najpóźniej w czerwcu przyszłego roku.

Zdaniem prezesa Fundacji ProKolej dr. Jakuba Majewskiego przeniesienie do PKP PLK zarządzania siecią linii w całym w rejonie przeładunkowym Chotyłów-Małaszewicze-Terespol jest rozsądną decyzją. – Po wielu latach sporów wokół równego traktowania przewoźników, standardów bezpieczeństwa, organizacji ruchu pociągów oraz stawek dostępu do infrastruktury doszliśmy do scenariusza zapisanego już dawno temu w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Bo zarządzanie strategicznymi liniami kolejowymi oraz niezbędnym do tej działalności majątkiem to zadanie właśnie PKP PLK – argumentuje ekspert.

Jak dodaje, z wnioskiem o taką zmianę fundacja wystąpiła do ministra infrastruktury już przed kilkoma laty, po wydaniu przez Komisję Europejską decyzji C(2016) 4142 z 06.07.2016 r. w sprawie strategicznego znaczenia infrastruktury kolejowej regionu przygranicznego Małaszewicze/Terespol. – Kibicujemy wszystkim zaangażowanym w ten proces stronom i liczymy, że zespół linii, stacji i obiektów umożliwiających pokonywanie granicy europejskiego systemu kolejowego stanie się wkrótce integralną częścią ogólnopolskiej sieci kolejowej – deklaruje Majewski.

Czy dojdzie do obniżki stawek?

Dotychczasowy stan – według prezesa fundacji – osłabiał kontrolę i koordynację łańcucha przewozowego w ramach Transeuropejskiej sieci kolejowej TEN-T oraz europejskiego korytarza towarowego RFC8 Morze Północne – Morze Bałtyckie. Odbijało się to na całym szlaku tranzytowym łączącym Chiny, Azję Centralną i Europę Wschodnią z Unią Europejską. – Problemy systemowe doprowadziły również do powstania barier o charakterze ekonomicznym. Obowiązujące w rejonie przeładunkowym Chotyłów-Małaszewicze-Terespol stawki dostępu do infrastruktury były i są bowiem wielokrotnie wyższe, niż w przypadku pozostałych strategicznych elementów sieci kolejowej Polski. Na przykład, w porównaniu do PKP PLK SA, opłaty za minimalny dostęp do infrastruktury są tu wyższe o 454% dla lokomotyw luzem (masa 100 t), o 505% dla pociągów o masie 1000 t, o 636 dla pociągów o masie 2000 t, a dla pociągów o masie 3000 t o 671%, niż w aktualnym cenniku narodowego zarządcy. W przypadku dostępu do urządzeń związanych z obsługą pociągów różnice są jeszcze bardziej drastyczne – wyliczono w piśmie ProKolej do Ministerstwa Infrastruktury, datowanym na luty 2017 r.

Cargotor zarządza dziś szerokotorową linię 60 (Terespol – Kobylany) oraz liniami normalnotorowymi: 865 (Magdalenka – Małaszewicze Centralne), 866 (Magdalenka – Małaszewicze Rozrządowa), 867 (Małaszewicze Centralne – Małaszewicze) i 906 (Chotyłów – Bór). Linie te zapewniają dostęp do 19 zarządzanych przez spółkę terminali oraz bocznic, z których 16 ma dostęp do obu szerokości torów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5