Według Przewozów Regionalnych od września 2014 na Półwysep Helski kursować będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Spółka PKP PLK potwierdza, że na linii prowadzone będą prace, zamknięcia jednak potrwać mają najdłużej kilka dni.
Prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 213 Reda-Hel prowadzone są od 2012 roku. Planowo powinny zakończyć się 5 stycznia 2014 r., są jednak znacznie opóźnione.
Prowadzone prace objęły wymianę nawierzchni kolejowej na długości ponad 10 km, wymianę podkładów na długości ponad 23 km i naprawę bieżącą nawierzchni torowej na długości ponad 24 km. Uzyskane w efekcie modernizacji skrócenie czasu przejazdu do stacji końcowej będzie możliwe dzięki przebudowie 23 przejazdów kolejowych, na których dotychczas ze względów bezpieczeństwa szynobusy oraz składy pasażerskie musiały wyraźnie zwalniać (nawet do 20 km/h). Po rewitalizacji ulegnie to zmianie, gdyż w wielu newralgicznych miejscach zostanie zamontowana samoczynna sygnalizacja przejazdowa, rogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa, czy też tzw. telewizja przemysłowa.
W czerwcu wrócą pociągi. Tylko do września?
Jak pisaliśmy wcześniej, spółka PKP PLK poinformowała, iż w czerwcu na Półwysep pasażerowie dojadą już koleją. Pojawiły się jednak pewne wątpliwości. Według Przewozów Regionalnych od września 2014 na Półwysep kursować będzie autobusowa komunikacja zastępcza.
- Cieszymy się bardzo z deklaracji pana Macieja Dudkiewicza rzecznika PKP PLK. Jednak mam obawy, aby naszym podróżnym przekazywać taką informację – informuje Benedykt Plotta z działu handlowego Przewozów Regionalnych. - W załączniku nr 5 Regulaminu przydzielania tras pociągów... PKP PLK planowana jest zastępcza komunikacja autobusowa od 1 września do 20 grudnia 2014 – dodaje. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Zamknięcia najwyżej na kilka dni
- W trakcie realizacji obecnie prowadzonego kontraktu na modernizację trasy Reda – Hel okazało się, że są jeszcze do wykorzystania dodatkowe pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego. To efekt oszczędności jakie pojawiły się po podpisaniu umowy z wykonawcą, który pracuje teraz na trasie do Helu – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP PLK. - Mamy więc możliwość przeprowadzenia dodatkowych robót na tej linii kolejowej, które pozwolą podwyższyć jeszcze bardziej jej parametry techniczne i podwyższyć jakość obsługi pasażerów – dodaje.
Od września na linii prowadzone będą kolejne prace. Według zapewnień PKP PLK, nie będą one jednak komplikowały ruchu pociągów w takim stopniu jak dotąd. - Prace będą polegały między innymi na zbudowaniu nowego peronu wyspowego na stacji Hel, przedłużeniu infrastruktury światłowodowej na całą trasę oraz na montażu nowych rozjazdów na torach bocznych kilku stacji - wyjaśnia Dutkiewicz.
- Pierwotnie te zadania ze względu na koszty nie były ujęte w podstawowym kontrakcie. Zakładamy, że prace, które planujemy prowadzić od września, muszą w jak najmniejszym stopniu wpływać na ruch pociągów. Zamknięcia, kiedy trzeba będzie korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej, będą trwały najdłużej po kilka dni – zapewnia rzecznik.