O niemal pół godziny skróci się podróż kolejowa na Półwysep Helski dzięki rewitalizacji i modernizacji linii kolejowej z Redy do Helu. Rozpoczyna się rewitalizacja linii kolejowej Reda – Hel.
Rozpoczyna się rewitalizacja linii kolejowej Reda – Hel. 29 listopada 2011r. przedstawiciele PKP PLK S.A., wykonawcy oraz dziennikarze wybrali się w liczącą około 60 km trasę kolejową z Redy do Helu. Umowa na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych została podpisana 5 października br. z włoską firmą Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A. Termin realizacji kontaktu wynosi 27 miesięcy. Na razie trwają prace projektowe, a prace w terenie rozpoczną się w marcu 2012r. Prace na linii obejmą:
- wymianę nawierzchni kolejowej na długości ponad 10 km,
- naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów na długości ponad 23 km,
- naprawę bieżącą nawierzchni torowej na długości ponad 24 km,
Trasa Reda – Hel jest linią jednotorową, niezelektryfikowaną, pasażersko-towarową. Jest jedną z najpiękniejszych w Polsce. Jest też jedną z najbardziej nasyconych linii, na obszarze Pomorza, skrzyżowaniami jednopoziomowymi z drogami i przejściami dla pieszych. Jest ich aż 100.
Na przejazdach kolejowych maszyniści obecnie zwalniają nawet do 20 km/h, aby w razie konieczności móc zatrzymać pociąg. Po rewitalizacji to ulegnie zmianie. Na 23 przejazdach i przejściach dla pieszych zostaną zainstalowane aktywne urządzenia zabezpieczające – w tym, między innymi samoczynna sygnalizacja przejazdowa, telewizja przemysłowa, rogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. Urządzenia te zapewnią maksymalny poziom bezpieczeństwa dla wszystkich uŜytkowników linii kolejowej oraz dróg. Dzięki automatyce będzie możliwe przyspieszenie przejazdu pociągów z 60-80 km/h do 100 km/h, co skróci podróż o około 25 minut.
– W trakcie modernizacji w niezbędnych przypadkach wprowadzimy komunikację zastępczą na tych odcinkach, które będą w danym momencie modernizowane. Jednak przez cały czas trwania kontraktu, w pełni sezonu turystycznego, a więc w lipcu i sierpniu nie będziemy prowadzić prac wymagających zamknięć torowych, które spowodowałyby dodatkowe utrudnienia dla podróżnych i wymagałyby komunikacji zastępczej - obiecał kierownik kontraktu Wiesław Czatrowski.
Koszt całkowity projektu to 117 mln zł brutto. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.