W tym tygodniu ostatecznie kończy się modernizacja linii kolejowej 213 Reda – Hel. Pociągi powrócą na Półwysep Helski w najbliższą niedzielę 15 czerwca, wraz z wejściem w życie rocznej korekty rozkładu jazdy.
Modernizacja liczącej 62 km linii trwała prawie 3 lata (umowa z włoską firmą Salcef została podpisana jesienią 2011 r.), będąc przerywaną na okresy wakacyjne. Opóźnienie wyniosło prawie pół roku – pierwotnie prace miały się zakończyć w pierwszych dniach stycznia 2014 r. Teraz remont kończy się ostatecznie.
– Potwierdzam, że 15 czerwca 2014 r. pociągi na Hel powracają na dobre. Opublikowany rozkład jazdy jest wiążący – informuje „RK” Ewa Symonowicz-Ginter, rzeczniczka gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Dzięki inwestycji, prędkość na całej trasie została podniesiona do 90-100 km/godz., co, jak deklaruje zarządca infrastruktury, ma skrócić czas jazdy z Redy do Helu o ok. pół godziny. Zmodernizowane zostały perony na 14 stacjach i przystankach, 3 mosty i 1 wiadukt.
Po wakacjach jak informuje Ewa Symonowicz-Ginter, podróżni muszą jednak przygotować się na dalsze utrudnienia, co wynika z rozszerzenia zakresu modernizacji linii na Hel. – Nie planujemy więcej zamykania całej linii, jedynie w następnym etapie modernizacji od września 2014 r. będą zamykane tylko pojedyncze odcinki – dodaje rzeczniczka.
Rozszerzenie zakresu modernizacji wynika z oszczędności przy przetargach. W ramach nowego projektu, m.in. wymieniane będą rozjazdy na niektórych stacjach, co będzie wymagać zamknięć torowych; PLK deklaruje jednak, że będzie to miało miejsce tylko na wybranych odcinkach i maksymalnie przez kilka dni.
Kończą się także utrudnienia na linii Gdynia – Kościerzyna; jej modernizacja ma zakończyć się w sierpniu, jednak w ostatnich tygodniach prace będą prowadzone na dwutorowym odcinku na terenie Trójmiasta, co nie wpłynie w istotny sposób na kursowanie pociągów. Także na trasie do Kościerzyny należy się jednak w kolejnych miesiącach spodziewać utrudnień, w związku z budową drugiego toru pomiędzy stacją Gdańsk Osowa i Rębiechowem oraz budową połączenia linii 201 z linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.