NUMER 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
Temat numeru:
Przewozy kolejowe 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

| Łukasz Malinowski 31.01.2023 3,5k

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy
zdjęcie ilustracyjnefot. Herkules
Herkules zdecydował się na odstąpienie od umowy z PKP PLK na realizację kontraktu na budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSMR. Zarządca uważa, że odstąpienie to jest nieskuteczne i nie znajduje podstaw w prawie.
Wczoraj poinformowaliśmy o tym, że spółka Herkules Infrastruktura poinformowała PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) o odstąpieniu od wykonania umowy na zabudowę systemu ERTMS/GSMR na ok. 13 tys. km linii kolejowych. To zadanie warte ok. 3 mld zł brutto i największy kontrakt w historii w zakresie ERTMS realizowany przez zarządcę infrastruktury.

Herkules Infrastruktura jest jednym z czterech członków konsorcjum realizującego kontrakt "Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSMR na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS cześć 1". Pozostali wykonawcy konsorcjum to: Nokia Solution and Networks, Fonon oraz SPC-2.

PKP PLK uważa jednak, że nie ma podstaw prawnych do odstąpienia od umowy, a konsorcjum jest odpowiedzialne solidarnie przed zamawiającym za wykonanie całości kontraktu. W przesłanym do naszej redakcji wyjaśnieniu PKP PLK informują, że „przedłożone PLK S.A. przez Herkules Infrastruktura sp. z o.o. powiadomienie o odstąpieniu od umowy z dnia 29 marca 2018 roku na zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu "Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSMR na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS cześć 1" jest nieskuteczne i nie znajdujące podstaw ani w prawie ani w kontrakcie. Konsorcjum jest odpowiedzialne solidarnie przed PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. za wykonanie całości kontraktu i ukończenie go w terminie”.

Zdaniem PKP PLK Herkules Infrastruktura nie był uprawniony do samodzielnego działania w zakresie odstąpienia od umowy. „Reguluje to zarówno kontrakt podpisany przez wszystkich członków konsorcjum, jak i ustawa prawo zamówień publicznych. Solidarność odpowiedzialności wykonawców kontraktu jest instytucją chroniącą interes zamawiającego, również właśnie w takim wypadku, w jakim mamy do czynienia teraz” – wyjaśnia zarządca infrastruktury. „Przepis ten ma charakter bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, iż wobec zamawiającego nie będą skuteczne wewnętrzne regulacje w ramach stosunku konsorcjum wyłączające tę odpowiedzialność czy ją modyfikujące” – dodaje PKP PLK.

Przetarg na montaż GSM-R wiązał się z ogromnymi kontrowersjami. Procedura trwała latami w wyniku m.in. odwołań oferentów, a konkurujący z konsorcjum Nokii Kapsch podkreślał że cena, za którą ostatecznie podpisano kontrakt, jest "fizycznie niemożliwa do spełnienia". Potem jednak w sprawie odwołań od przetargu wszczęto śledztwo, w wyniku którego oskarżono w zeszłym roku 10 osób, które miały "odwodzić zamawiającego od podpisania konkurencyjnej oferty" – czyli tej zawartej ostatecznie z konsorcjum Nokii.

Co więcej w styczniu tego roku spółka Herkules poinformowała o złożeniu pozwu przeciwko byłym członkom zarządu na kwotę prawie 30 milionów złotych. Chodzi o osoby pełniące funkcje w okresie od 2017 roku do 2019 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5