NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Kapsch nie składa broni w sprawie GSM-R. "Cena Nokii jest fizycznie niemożliwa"

| Jakub Madrjas 16.10.2017 5,2k

Kapsch nie składa broni w sprawie GSM-R. "Cena Nokii jest fizycznie niemożliwa"
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
– Nie wydaje się fizycznie możliwe, by można było wykonać system za kwotę zaproponowaną przez Nokię. Zamierzamy wykazać to na gruncie technicznym. W ofercie musi tkwić jakiś błąd – zapowiada Horst Kaufmann, prezes Kapsch CarrierCom. Oferta Nokii w ogromnym przetargu na instalację GSM-R jest tańsza od konsorcjum Kapsch prawie o miliard złotych.
Przed niespełna miesiącem PKP PLK otworzyły oferty w gigantycznym postępowaniu na montaż systemu łączności GSM-R na ponad 13 tysiącach km linii kolejowych. Wpłynęły trzy propozycje, bardzo zróżnicowane cenowo: Konsorcjum Kapsch CarrierCom i Porr na kwotę 3,7 mld zł brutto (3,9 mld wraz z prawem opcji), Nokia Solutions i SPC na kwotę 2,6 mld zł brutto (2,8 mld z prawem opcji) oraz konsorcjum firm chińskich pod przewodnictwem instytutu badawczego kolei z Pekinu (4,8 mld zł, bez prawa opcji). Więcej na ten temat piszemy tutaj.

– Nie sposób jednak uwierzyć, że oferta wyceniona na 2,1 mld zł będzie zachowywała niezbędne standardy. Nie jest to tylko kwestia urządzeń i ich instalacji: jego koszty stanowią poniżej 30% całej sumy oferty. Główny, wynoszący ok. 75% składnik kosztów to prace budowlane, w tym wkopanie ponad 14 tys. km kabli światłowodowych oraz wykonanie i przebudowa dodatkowych obiektów radiokomunikacyjnych (OR) przy torach – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Horst Kaufmann, prezes Kapsch CarrierCom.

Jak wyjaśnia prezes, w tym przetargu partnerem Kapsch CarrierCom do prac budowlanych jest firma PORR. Do tego spółka ma także podwykonawców – Torpol i Krakowskie Zakłady Automatyki. – Zamierzamy też zorganizować współpracę z lokalnymi biurami projektów i firmami budowlanymi. W tym momencie nie jest to jednak łatwe z powodu dużej liczby realizowanych prac infrastrukturalnych – na rynku zaczyna brakować zasobów i siły roboczej, dlatego kluczowym składnikiem sukcesu w tego rodzaju projektach jest współpraca z partnerami o dużym doświadczeniu w prowadzeniu prac na terenie kolejowym oraz dysponującymi odpowiednimi zasobami i środkami do jego realizacji – mówi Kaufmann.

Budżet zamawiającego wynosił ok. 3 mld zł. Prezes Kapsch zapowiedział zakwestionowanie oferty Nokii w Krajowej Izbie Odwoławczej ze względu na tzw. rażąco niską cenę. – Zasadę tę stworzono, aby wyeliminować dumping. Ponadto – jak wspomniałem wcześniej – nie wydaje się fizycznie możliwe, by można było wykonać system za kwotę zaproponowaną przez Nokię. Zamierzamy wykazać to na gruncie technicznym. W ofercie musi tkwić jakiś błąd – zapowiada. – Sprawa jest ważna także ze względu na zaangażowanie funduszy europejskich – jeśli z powodu wyboru zbyt taniej oferty nie uda się zrealizować projektu, Polska utraci przeznaczone dla niej środki, a niezbędne prace będą musiały być w przyszłości sfinansowane z krajowego budżetu – podsumowuje prezes Kapsch CarrierCom.



Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45856)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45856)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5