Jeszcze w tym roku Polskie Linie Kolejowe SA umożliwią łączność pomiędzy maszynistami a dyżurnymi ruchu w systemie GSM-R. Od początku września do końca października testowana jest komunikacja cyfrowa na odcinku linii Gdańsk – Warszawa. Następnie planowane jest wdrożenie łączności cyfrowej na 1500 km linii kolejowych.
System GSM-R funkcjonuje na polskiej kolei od kilku lat. Jego wykorzystanie koncentruje się jednak tylko na odcinkach, na których został wybudowany system ETCS poziomu II. GSM-R służy do wymiany cyfrowych danych przesyłanych drogą radiową z lokalnych centrów sterowania do komputerów pokładowych w pociągach.
Od 1 września Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły
eksploatację obserwowaną (co można w uproszczeniu nazwać testami) GSM-R na ok. 250 km odcinku linii kolejowej Warszawa – Gdańsk w obszarze komunikacji między maszynistą a dyżurnym ruchu. To oznacza, że nie są już wykorzystywane stare analogowe urządzenia, lecz nowoczesne terminale zamontowane w pociągach pasażerskich i towarowych oraz u dyżurnych ruchu.
– Technicznie byliśmy dobrze przygotowani do rozpoczęcia eksploatacji obserwowanej dla GSM-R na linii Warszawa – Gdańsk. Teraz skupiamy się na testowaniu procedur, sprawdzaniu instrukcji i reguł komunikacji w wersji cyfrowej. Codziennie otrzymujemy uwagi od przewoźników, ale do tej pory żadna z nich nie dotyczyła obszaru technicznego. Wszystkie uwagi dotyczyły użytkowania systemu – powiedział Krzysztof Waszkiewicz, członek zarządu PKP PLK SA odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury.
Aby rozpocząć eksploatację obserwowaną, od połowy ubiegłego roku Polskie Linie Kolejowe SA musiały wykonać szereg niezbędnych zadań technicznych: od skonfigurowania nowej centrali sterującej systemem GSM-R, przez rekonfigurację i połączenie urządzeń stacji bazowych do tej centrali, po włączenie roamingu międzynarodowego i wymianę kart SIM w urządzeniach odbiorczych. W tym okresie zarządca infrastruktury współpracował ściśle z przewoźnikami przeprowadzając z nimi konsultacje dotyczące niezbędnych regulaminów, procedur, spotkań szkoleniowych, a także jazd testowych. Sprawdzanie połączeń rozpoczęło się poza sezonem wakacyjnym, aby w razie nieprawidłowości nie ograniczać ruchu w okresie, gdy linia jest najbardziej obciążona przewozami.
Testy potrwają do końca października. Potem w listopadzie będzie czas na opracowanie wniosków z eksploatacji obserwowanej. Te mogą być pomocne do ulepszenia procedur związanych z użytkowaniem systemu GSM-R. PLK SA planują w najbliższym czasie objąć systemem GSM-R około 1500 kilometrów linii kolejowych, w tym wybrane linie kolejowe już od połowy grudnia.