| PKP PLK ⚫ 29.11.2013 ⚫
120
Na trasie z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia zakończono montaż i otrzymano pozwolenie na eksploatację nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym, który pozwoli pociągom na osiągnięcie wyższej prędkości maksymalnej niż 160 km/h.
ETCS (European Train Control System) to kluczowy element ujednoliconego Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym, który wdrażany jest na liniach kolejowych w Unii Europejskiej.
System opiera się na tzw. sygnalizacji kabinowej, która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej, nie jak dotąd – tylko na semaforach, ale na pulpicie w kabinie maszynisty. Urządzenia przytorowe – np. semafory komunikują się z lokomotywą i generują informacje dotyczące m.in. maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku toru. System kontroluje również reakcję maszynisty na nadawane komunikaty i odpowiednio reaguje - np. w przypadku zignorowania sygnału "stój" przez maszynistę, pociąg zostanie wyhamowany automatycznie. ETCS pozwala na rozpędzenie pociągów powyżej 160km/h. Przy takiej prędkości maszynista nie jest w stanie samodzielnie zidentyfikować wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się na trasie – w części zadań będzie wyręczał go system ETCS.
Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) jest pierwszą linią w Polsce wyposażoną w europejski system ETCS poziomu 1. Realizacja projektu rozpoczęła się w 2009 roku i wiązała się z montażem ponad 1200 balis. Są to urządzenia elektromagnetyczne w formie żółtych pojemników umieszczane między torami, w okolicach semaforów. Odpowiadają za komunikację z przejeżdżającymi pociągami i przekazywanie sygnałów do kabiny maszynisty. Wzdłuż linii kolejowej zamontowano również niemal 250 punktów odpowiadających za przetwarzanie informacji z semaforów na impulsy elektromagnetyczne. W czasie montażu urządzeń ETCS poziomu 1, wzdłuż torów przeciągnięto dodatkowe przewody o łącznej długości ok. 20 km.
Wartość zrealizowanego projekt to blisko 17 mln 650 tys. euro (około 75 mln zł)
Wdrożenie ETCS poziomu 1 pozwoli to na szybszą jazdę pociągów przy podniesionym poziomie bezpieczeństwa. W 2014 roku pociągi na odcinku Zawiercie – Olszamowice przyspieszą do 200 km/h, a w 2015 roku na pozostałym odcinku Idzikowice - Grodzisk Mazowiecki. Podróż z Warszawy do Krakowa albo do Katowic będzie wówczas trwała niewiele ponad 2 godziny.
Inwestycja pn. „Projekt i zabudowa systemu ETCS poziom 1 na odcinku linii kolejowej E 65, CMK, Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie”- 2009-PL-60151-P współfinansowana jest w 50% przez Unię Europejską w ramach funduszu TEN-T.
Więcej z regionu:
Warszawa (5373)Kontrolerzy: Nie chcemy nowego kryzysu
228
Prawo i polityka Zrobimy wszystko, żeby uniknąć powtórki z kryzysu z początku maja – deklaruje Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego. – Nie rezygnujemy równocześnie z odbudowania bezpieczeństwa na polskim niebie i sprawiedliwych zasad funkcjonowania Agencji – dodają związkowcy.
Metro: Fiasko kolejnego przetargu na windy na Polu Mokotowskim. Skromny budżet ZTM
352
Infrastruktura Warszawski ZTM unieważnił kolejny już przetarg na dobudowę wind na stacji metra Pole Mokotowskie. Zaplanowany budżet 4,9 mln zł okazał się niewystarczający na dobudowę czterech wind ze sporą ingerencją w konstrukcję stacji.
Koleje Mazowieckie: Na wakacje „Koleją do Natury”
107
Pasażer „Koleją do Natury” to nowy projekt Kolei Mazowieckich, realizowany wspólnie z Mazowieckim Zespołem Parków Krajobrazowych. Jego celem jest promocja najpiękniejszych zakątków Mazowsza.
Fundacja Grupy PKP dla zdrowia kolejarzy
130
Biznes Osteoporoza, a także nowotwory głowy oraz szyi – każda z tych chorób wcześnie wykryta to większe szanse na szybkie wdrożenie leczenia oraz zatrzymanie jej postępu. Właśnie dlatego Fundacja Grupy PKP we współpracy z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym zorganizowała dla pracowników spółek kolejowych badania profilaktyczne.
Łódź: Kilińskiego zamknięta dla ruchu przez naprawy przez całe wakacje
407
Zintegrowany transport Od 25 czerwca do końca wakacji nie będzie przejazdu ulicą Kilińskiego pomiędzy al. Piłsudskiego a ul. Tuwima. Odcinek będzie w gwarancyjnej naprawie. Objazdem pojadą również tramwaje.
Zderzenie pociągu Polregio i pociągu sieciowego pod Szczecinem
4,9k
Infrastruktura Po godzinie 12 przy posterunku odgałęźnym Regalica w Szczecinie doszło do zderzenia spalinowego zespołu trakcyjnego używanego przez Polregio z pociągiem sieciowym PKP Energetyki. Nie ma ofiar.
W Poznaniu pasażerowie masowo wracają do komunikacji miejskiej
1,2k
Zintegrowany transport Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, odnotowuje coraz większe liczby pasażerów, którzy korzystają z komunikacji miejskiej w stolicy Wielkopolski. Wyniki przewozowe ciągle nie wróciły do poziomu sprzed pandemii, lecz z miesiąca na miesiąc jest coraz lepiej.
Multiconsult Polska będzie doradzać Centrum Unijnych Projektów Transportowych
469
Infrastruktura Centrum Unijnych Projektów Transportowych wybrało Multiconsult Polska na doradcę technicznego, prawnego i ekonomicznego przy projektach współfinansowanych ze środków unijnych oraz bieżącej działalności Centrum. Multiconsult Polska jako jedyna firma spełniła wszystkie wymagania przetargowe.
Olsztyn zlecił prace dodatkowe tramwajowemu wykonawcy
886
Zintegrowany transport W Olsztynie postępuje rozbudowa sieci tramwajowej, w ramach której powstaje 6 kilometrów nowych torowisk. Po negocjacjach z wykonawcą, udało się zakończyć kwestię dodatkowych robót. I tak w mieście wyremontowane zostaną dodatkowe ulice.
Łódzkie walczy z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez... rozbudowę dróg
1,2k
Zintegrowany transport Samorząd województwa łódzkiego zdecydował się walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez modernizację dróg wojewódzkich. Argumentuje, że większość odcinków, które są przeznaczone do przebudowy, jest wykorzystywana przez finansowane z budżetu regionu kursy autobusów. Sieć połączeń marszałkowskich ma też ulegać dalszemu rozszerzaniu.
PKP PLK
Wiecej z regionu:
Warszawa (5373)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >