NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP PLK: Efektywnie wykorzystujemy środki unijne

| redakcja 20.12.2021 2,8k

PKP PLK: Efektywnie wykorzystujemy środki unijne
fot. PKP PLK
– Dzięki inwestycjom z udziałem środków unijnych poprawiają się warunki podróży koleją w aglomeracjach. Szybciej i krócej jeździmy z Warszawy do Trójmiasta, z Krakowa do Katowic, z Poznania do Wrocławia czy z Warszawy do Olsztyna – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Zarządca infrastruktury podkreśla, że jest gotowy do ogłaszania kolejnych przetargów, ale czeka na środki z Krajowego Planu Odbudowy.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przypominają, że obecnie realizowany jest największy w historii program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy o wartości prawie 77 mld zł. Łączna wartość inwestycji zakończonych oraz w trakcie realizacji to 73,2 mld zł, co stanowi 95% całego KPK.

PKP PLK: Środki unijne wydajemy sprawnie

Na rok 2021 planowano ogłoszenie przetargów o wartości ok. 12 mld zł. Musiały one jednak zostać opóźnione ze względu na brak wypłacenia środków z Krajowego Planu Odbudowy, a to budzi niepokój wśród wykonawców i podwykonawców . Jeśli uda się je ogłosić w roku kolejnym to biorąc pod uwagę standardowy czas trwania postępowań w roku 2023 wykonawcy będą mogli wejść na nowe kontrakty i rozpocząć prace w terenie.

– Spółka jest przygotowana do ogłoszenia nowych przetargów w przypadku zatwierdzenia planów finansowych w ramach KPO i nowej perspektywy. Gotowe są dokumentacje dla planowanych inwestycji. W 2022 roku planowane są do wszczęcia postępowania na kwotę szacunkową około 11-12 mld zł. W 2022 r. w ramach KPK planowane są nakłady na poziomie ponad 14 mld zł – wylicza zarządca infrastruktury.

– Kontraktacja w całej branży kolejowej wygląda dobrze i jest na poziomie prawie 90 proc., natomiast trochę wolniej idzie poświadczanie wydatków. W projektach realizowanych przez PKP PLK czekamy na blisko 9 mld zł w fakturach do końca perspektywy – mówi Joanna Lech. p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Dodaje przy tym, że chodzi w tym przypadku jedynie o projekty realizowane w ramach POIiŚ.

Żadnego zagrożenia nie widać w przypadku instrumentu Łącząc Europę (CEF), w ramach którego wydane ma być ok. 20 mld zł na projekty kolejowe. COVID umożliwił bowiem jego wydłużenie do roku 2024. Jeszcze mniej problemów jest z Programem Operacyjnym Polska Wschodnia, gdzie mamy pełne wykorzystanie alokacji i 80 proc. środków. – Największe zagrożenia są związane z POIiŚ, ale patrząc na nakłady planowane przez PKP PLK, liczymy na pozytywny finał – powiedziała podczas Kongresu Kolejowego Lech. – Jest to jednak wyzwanie – dodała.

Pomimo obecnych problemów z nadzieją na sektor kolejowy patrzą przedstawiciele sektora finansowego. Wynika to głównie z roli jaką transportowi szynowemu przypisuje się Nowym Zielonym Ładzie. – Mamy „zadyszkę” w przyjmowaniu niektórych dokumentów unijnych. Jestem jednak optymistą. Opóźnienie w wypłacie środków unijnych to gra polityczna UE, polegająca na wzmacnianiu roli organów unijnych – mówi Jerzy Kwieciński, wiceprezes Banku Pekao SA.

Merchel: Zmieniamy polską kolej

– Dziś mogę powiedzieć, że efektywnie wykorzystujemy środki unijne. Dzięki nim poprawiają się warunki podróży koleją w aglomeracjach – m.in. aglomeracji warszawskiej, rzeszowskiej czy krakowskiej. Kolej zwiększy atrakcyjność i konkurencyjność m.in. w aglomeracji szczecińskiej czy łódzkiej. Skrócił się czas podróży pociągiem. Szybciej i krócej jeździmy z Warszawy do Trójmiasta, z Krakowa do Katowic, z Poznania do Wrocławia czy z Warszawy do Olsztyna – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.

Zarządca podkreśla, że inwestycje prowadzone są przy utrzymanym ruchu pociągów, a to jest duże wyzwanie i znaczące przedsięwzięcie wymagające sprawnej współpracy zarządcy infrastruktury z przewoźnikami.

– Setki zmodernizowanych stacji i przystanków spełniają oczekiwany komfort wszystkich podróżnych. Perony są dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Lepszy dostęp do kolei zapewnia kilkadziesiąt nowych przystanków. Likwidujemy wykluczenie komunikacyjne – np. po 25 latach jedziemy bezpośrednio pociągiem z Bielska Podlaskiego do Hajnówki. Podobny efekt na terenie Dolnego Śląska przyniosła modernizacja linii z Legnicy przez Lubin do Rudnej Gwizdanowa – uzupełnia prezes PLK.

Kolej gotowa na nową perspektywę

Prace nad przygotowaniem projektów nowej perspektywy 2021-2027 trwają od kilku lat i obejmują opracowanie dokumentacji studialnych i projektowych. Ich realizację PLK rozpoczęły jeszcze zanim pojawiły się pierwsze doniesienia o wielkości budżetu unijnego i krajowego w nowym okresie programowania. Spółka jest gotowa do ogłoszenia przetargów w ramach nowej perspektywy finansowej UE na roboty o szacunkowej kwocie kilkudziesięciu miliardów złotych.

Podstawowym założeniem jest dostosowanie infrastruktury do wymagań sieci bazowej towarowej TEN-T, tj. m.in. kursowania pociągów towarowych o długości min. 740 m przy zachowaniu nacisków 221 kN/oś, pełna elektryfikacja poszczególnych linii kolejowych wchodzących w skład korytarzy sieci bazowej TEN-T, dostosowanie infrastruktury do kursowania pociągów towarowych z prędkością 100 km/h, a także wdrożenie systemu ERTMS/ETCS.

W ramach nowej pespektywy UE planowane są również projekty mające na celu poprawę przepustowości w aglomeracjach miejskich poprzez rozbudowę wlotów do aglomeracji do 4 torów, co pozwoli na separację ruchu podmiejskiego, dalekobieżnego i towarowego. Planowane są także m.in. inwestycje, których celem jest połączenie głównych ośrodków miejskich i aglomeracyjnych zmodernizowanymi liniami kolejowymi, na których możliwe będzie dalsze podwyższanie dopuszczalnej prędkości maksymalnej, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdów pomiędzy poszczególnymi miastami. Realizowane będą także inwestycje na potrzeby budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dotyczy to linii kolejowych, zarządzanych przez PLK, które będą częścią tzw. „szprych CPK”.

Uzupełnieniem tych działań ma być realizacja Programu Kolej Plus, Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 PLK będą kontynuować współpracę z samorządami w ramach programu poprawy bezpieczeństwa poprzez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5