NUMER 10/2021
NUMER 11/2021
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

PKP Intercity odbiera ostatnie wagony Combo

| inf. pras., oprac. ms 19.11.2021 7,4k

PKP Intercity odbiera ostatnie wagony Combo
Fot. PKP Intercity
Do PKP Intercity dotarły ostatnie z 60 zamówionych przez polskiego przewoźnika wagonów typu 111A-30 Combo. Modernizacje pojazdów zrealizował ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa, za 310 milionów złotych.
Wielofunkcyjne wagony w których, przy okazji przebudowy, wymieniono wózki jezdne na nowe, cichsze, typu 25AN4. W wagonach wydzielono dwa przedziały rodzinne, jest przedział dla osób z niepełnosprawnościami (dla dwóch osób na wózkach z opiekunami), jest też przedział dla drużyny konduktorskiej. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa, z możliwością przewozu 6. rowerów.

Nowe wagony z certyfikatem „Transport bez barier”

Zmodernizowane wagony Combo uzyskały – jako pierwsze w Polsce – certyfikat „Transport bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja.

– Otrzymanie znaku dostępności przez nowy tabor oznacza, że jest on przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. W ten sposób PKP Intercity realizuje założenia rządowego programu Dostępność Plus, którego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osobom o szczególnych potrzebach. Wagony COMBO są tego przykładem – pisze w komunikacie przewoźnik.

– Chcemy, żeby z komfortowej i bezpiecznej podróży naszymi pociągami mógł cieszyć się każdy zainteresowany. Wzmocnienie naszej floty kolejnymi zmodernizowanymi wagonami Combo przybliża nas do tego celu. Sukcesywnie inwestujemy w unowocześnianie i zakup nowych pojazdów, zapewniając wysoką jakość podróży wielu mieszkańcom miast i miasteczek – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

W wagonach znajduje się ręcznie rozkładana rampa, która pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

W wagonach docelowo znajdą się również dwie maszyny vendingowe – jedna na napoje zimne i przekąski, a druga na ciepłe napoje. Na razie nie wiadomo kiedy to się stanie.

Wagony Combo kursują na trasach:

• Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
• Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
• Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście;
• Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski;
• Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

Modernizacja ze wsparciem unijnych funduszy

Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 91 555 814,94 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji. Wagony dostarczono z kilkunastomiesięcznym opóźnieniem, na które częściowo miała wpływ epidemia koronawirusa.

Współpraca z ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesą

Dostawa 60 zmodernizowanych wagonów Combo to jeden z kilku projektów, które dla narodowego przewoźnika realizowało konsorcjum Pesy i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz - ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania.

– Podczas modernizacji wagonów Combo dla PKP Intercity korzystaliśmy z bogatego doświadczenia zdobytego podczas budowy nowych pojazdów. Dzięki temu zmodernizowane pojazdy są wyposażone w wiele innowacyjnych rozwiązań, które stosujemy w naszych najnowszych konstrukcjach. Cieszymy się, że to kolejny już kontrakt naszego Konsorcjum z narodowym przewoźnikiem, co pozwala nam realnie wpływać na komfort i bezpieczeństwo podróżnych – wyjaśnia Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesy.

Oprócz wagonów COMBO Konsorcjum modernizuje dla PKP Intercity również elektryczne zespoły trakcyjne ED74. Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto. Dostawa unowocześnionych pojazdów nastąpi do czerwca 2023 roku.

– Kontrakt na modernizację 60 wagonów Combo stanowi ważny element naszej strategii taborowej wartej 19 mld złotych w perspektywie do 2030 roku. Przeprowadzane przez nas inwestycje poprawiają jakość podróżowania i przyczyniają się do wzrostu popularności kolei jako środka transportu – podkreśla Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Zdjęcia wagonów można obejrzeć tutaj.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46055)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46055)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2021
NUMER 11/2021
W najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" przyjrzeliśmy się polskiej i europejskiej polityce wobec programu Zielona Kolej. Oprócz tego piszemy m. in. o problemach z projektowaniem nowych linii kolejowych i ważnych zmianach w podatku od nieruchomości kolejowych. Przyjrzeliśmy się tez zasadności połączeń kolejowych do lotnisk regionalnych i tematowi podwyżek cen energii. Zapraszamy do Czytania!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5