Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP Intercity: Nie możemy używać belgijskich lokomotyw

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP Intercity: Nie możemy używać belgijskich lokomotyw
fot. M. Szymajda
PKP Intercity przyznaje, że sytuacja na rynku lokomotyw jest trudna, stąd przewoźnik stara się pozyskać elektrowozy z różnych źródeł. – Nie zdarzają się jednak sytuacje, że z powodu braku taboru trakcyjnego odwołujemy połączenia – zaznacza członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.

Do ubiegłego roku problemem w spółce bywały lokomotywy spalinowe, jednak w 2022 roku problem uwydatnił się w także w sferze elektrowozów. Naprawy i przeglądy nielicznych szybkich pojazdów EP09, a także jeszcze rzadszych EP08, sprawiają problemy, bo ich potencjalnych wykonawców jest bardzo niewiele (po upadku Olkolu rynek jeszcze się skurczył). Występuje problem z dostępnością komponentów, które projektowano dla nich jeszcze w latach 80., a same naprawy stały się bardzo drogie. Tymczasem rośnie liczba pasażerów PKP Intercity i zapotrzebowanie na pociągi.

PKP Intercity chce zapewnić sobie odpowiednią rezerwę lokomotyw, dlatego ogłasza przetargi na dzierżawę takich pojazdów. Do ostatnich dwóch zgłosiła się tylko jednak firma oferująca lokomotywy ściągnięte z Belgii. Są przygotowane do kursowania do 160 km/h… jednak, zdaniem PKP Intercity, nie po polskich torach.

– Bardzo byśmy chcieli wynająć te pojazdy, jednak te lokomotywy nie są spolonizowane. Na razie mogą więc stać na polskich torach, ale nie mogą po nich prowadzić wagonów z pasażerami. Jeśli elektrowozy otrzymają stosowne certyfikaty, jeśli odbędzie się polonizacja, to z przyjemnością weźmiemy taką ofertę pod uwagę – powiedział członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.

Oniszczuk przyznał, że występuje problem z dostępnością lokomotyw. – Niestety takich pojazdów, przygotowanych do prowadzenia pociągów pasażerskich, na rynku brakuje. To problem nie tylko nasz, ale ogólnoeuropejski – dodaje. Czy nie będzie to stanowić problemu w czasie szczytów przewozowych w sezonie letnim?

– Przygotowujemy pewne rozwiązana, które pozwolą nam poradzić sobie ze zwiększonymi potokami podróżnych. Zestaw lokomotywa plus wagony, względem elektrycznych zespołów trakcyjnych, ma tę zaletę, że można nimi bardziej elastycznie dysponować – dodał Oniszczuk.

Prawdopodobnie jeszcze w marcu z naprawy P4 w Mińsku Mazowieckim, z niewielkim opóźnieniem, wróci pierwsza lokomotywa EP09. Filia Pesy zajmuje się przeglądami piętnastu tych pojazdów. To daje nadzieję, na poprawę dostępności elektrowozów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5