NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity kupi nowe lokomotywy. Ogromny przetarg jeszcze w tym roku

| Jakub Madrjas 08.07.2016 1,3k

PKP Intercity kupi nowe lokomotywy. Ogromny przetarg jeszcze w tym roku
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", PKP Intercity chce kupić aż 40 nowych lokomotyw elektrycznych. - To będzie jedno z większych zamówień w Europie - mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu spółki.
Powołany w marcu nowy zarząd PKP Intercity opracował strategię taborową dla spółki na najbliższe lata. Chce wykorzystać miliard złotych, którymi PKP SA dokapitalizowała spółkę. Pieniądze pochodziły ze sprzedaży PKP Energetyki. Do tego planowane jest uczestnictwo w konkursach na dofinansowanie unijne pod koniec tego roku.

Co PKP Intercity kupi za te pieniądze? Na pierwszy plan wysuwa się zakup 40 nowych lokomotyw elektrycznych. To prawdziwa rewolucja, bo poprzednie zamówienie na nowe elektrowozy PKP Intercity podpisało w 2008 roku. Były to lokomotywy Siemens Husarz. W zeszłym roku kupiono lokomotywy spalinowe Gama od Pesy.

Nowoczesne lokomotywy dla prędkości 160 km/h

Jak tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" Oniszczuk, PKP Intercity potrzebuje większej liczby lokomotyw zdolnych prowadzić pociągi z prędkością 160 km/h. Już za kilka lat powinny bowiem zakończyć się kolejne modernizacje linii kolejowych do tej prędkości, m.in. z Warszawy do Radomia czy z Poznania do Szczecina. - Wydaje się, że w poprzedniej strategii o tym zapomniano, bo już teraz brakuje nam w sezonie sześciu lokomotyw dla prędkości 160 km/h - mówi członek zarządu spółki.

PKP Intercity musi zastępować obecne braki lokomotywami EP08 lub nawet wolniejszymi EP07, co odbija się na wykonaniu rozkładu jazdy. Po zakończeniu modernizacji potrzeby będą jeszcze większe, a w międzyczasie będzie się kończył okres eksploatacji wysłużonych lokomotyw EP09. Dlatego oprócz zakupu nowych elektrowozów spółka będzie też modernizować lokomotywy EP07 - również do prędkości 160 km/h. Prawdopodobnie przebudowę przejdzie 20 takich pojazdów.

Przetarg jeszcze w tym roku

Kolejowa spółka chce rozstrzygnąć postępowanie jeszcze w tym roku, tak, aby lokomotywy mogły wjechać na tory do końca 2019 roku. Da to producentom odpowiedni czas na budowę pojazdów. - Mamy nadzieję, że tak duże nawet w skali Europy zamówienie spowoduje, że cena zakupu będzie korzystna - mówi Oniszczuk.

Oczywiście, spółka zakłada dopuszczenie do udziału w przetargu również polskich producentów taboru. Lokomotywy o prędkości do 160 km/h może dostarczyć zarówno Pesa (Gama), jak i Newag (Griffin). W swoim portfolio posiadają je także zagraniczni producenci, jak Siemens, Bombardier czy Skoda więc konkurencja na pewno będzie intensywna. Na razie trwa dialog techniczny z producentami, o którym pisaliśmy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5