szukaj
Śledź nas:

A Gamy Kolei Mazowieckich – niezawodne

| Jakub Madrjas 05.05.2016 323

A Gamy Kolei Mazowieckich – niezawodne
Fot. RK
Lokomotywy spalinowe Pesa Gama w PKP Intercity ulegają awariom częściej niż jakikolwiek inny nowy tabor przewoźnika. Dla porównania zbadaliśmy niezawodność elektrycznych Gam, które pod koniec roku producent dostarczył Kolejom Mazowieckim. I trzeba przyznać, że ich wyniki są dotąd świetne.
Przypomnijmy – według informacji, które PKP Intercity przekazało do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dotyczącej współczynników dostępności eksploatowanego przez siebie taboru – lokomotywy SU160 Gama Pesy osiągnęły przez pierwsze dwa miesiące roku dostępność na poziomie zaledwie 58,64%. To dużo mniej, niż współczynniki nowych zespołów trakcyjnych przewoźnika (od 88 proc. dla Dartów do 95-96 proc. dla Flirtów i Pendolino). Wyższą niezawodność mają też starsze lokomotyw PKP IC – EU07 (89,84%), EP07 – (81,81%) i EP09 (90,16%).

Niskie wyniki sprawności spalinowych Gam nie zaskakiwały o tyle, że na portalu „Rynku Kolejowego” kilkukrotnie opisywaliśmy poszczególne awarie – lub serie awarii – tych lokomotyw, które w efekcie sprawiały dużo problemów przewoźnikowi i pasażerom. Stało to jednak w wyraźnym kontraście z dobrze ocenianą lokomotywą elektryczną 111Ed-001 z tej samej platformy. Zadowolony z jej niezawodności przewoźnik Lokomotiv wykupił w zeszłym roku ten elektrowóz i zamówił dwa kolejne.

Bezawaryjna jazda w Kolejach Mazowieckich

Z tego względu o ocenę sprawności odebranych w połowie stycznia dwóch lokomotyw elektrycznych Gama 111Eb poprosiliśmy Koleje Mazowieckie. Biuro prasowe przewoźnika poinformowało krótko, że Gamy „sprawują się” bardzo dobrze. – Właściwie można powiedzieć, że są bezawaryjne – stwierdziła Jolanta Maliszewska z Kolei Mazowieckich.

Słowa przewoźnika znajdują potwierdzenie w statystykach. Według danych, do których dotarł "Rynek Kolejowy" obie lokomotywy Pesy osiągnęły w pierwszych trzech miesiącach stuprocentową niezawodność. Z całego kontraktu dla KM, obejmującego też dwa piętrowe wagony sterownicze i dwadzieścia środkowych, tylko te ostatnie ulegały awariom, do tego tylko w lutym. Ale nawet w tamtym miesiącu sumaryczny współczynnik niezawodności przekroczył 99 procent. Na wysokim poziomie 99 procent utrzymuje się też drugi wskaźnik – gotowości – całego taboru dostarczonego w ramach tego kontraktu.

Drastyczna różnica w niezawodności

Wynik osiągnięty przez Pesę i Koleje Mazowieckie można docenić tym bardziej, że są to pierwsze miesiące eksploatacji taboru typów, których dotąd Pesa nie produkowała. Producentom często zdarzają się w tym okresie usterki, zwane w branży „chorobami wieku dziecięcego”.

Dlaczego zatem dostarczane dużo wcześniej, bo już od maja ubiegłego roku spalinowe Gamy dla PKP IC są dużo bardziej awaryjne? Producent nie chce wypowiadać się na ten temat, ale wcześniej wskazywał m.in. na niewłaściwy stan torowisk czy częste zderzenia ze zwierzętami. Warto też zauważyć, że typ 111Eb dla KM jest dużo bliższy konstrukcyjnie Gamie 111Ed Marathon, którą Pesa dokładnie testowała od 2012 roku. Tymczasem pierwszy, testowy egzemplarz spalinowej Gamy 111Db powstał dopiero dwa lata później.

Co ciekawe, przed tygodniem PKP Intercity ogłosiło dialog techniczny na dostawę nowych lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej do 160 km/h.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Mazowieckie (637)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Mazowieckie (637)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS