NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity czeka na słowackie i czeskie wagony

| Michał Szymajda 18.06.2020 11,4k

PKP Intercity czeka na słowackie i czeskie wagony
Słowackie wagony w Popradziefot. M. Szymajda
W połowie marca PKP Intercity odwołała sporą liczbę połączeń z uwagi na epidemię koronawirusa i mniejszą liczbę chętnych do podróży. Pasażerowie zaczęli jednak wracać na kolej, a wiele osób planuje wakacje w kraju. Niestety część wagonów, które PKP Intercity wynajmuje i wykorzystuje do obsługi pociągów TLK została za granicą.
PKP Intercity zamierzało w sezonie letnim korzystać z aż 137 wagonów należących do Kolei Czeskich (CD) i Kolei Słowackich (ZSSK). Tych pierwszych miało być 113, tych drugich 24. Część z tych wagonów od kilku lat kursuje w pociągach międzynarodowych, jednak ich obiegi ustalono w taki sposób, że kursują też w relacjach wyłącznie krajowych. Obsługą wagonów i wykonywaniem bardziej skomplikowanych ich napraw zajmuje się strona czeska lub słowacka.

Słowackie i czeskie wagony zostały za granicą

Zamknięcie granic w połowie marca oznaczało w praktyce brak możliwości korzystania z pojazdów naszych południowych sąsiadów. Jednak wagony aż do teraz nie były potrzebne, ponieważ PKP Intercity dawało sobie radę z przewozem pasażerów wyłącznie własnymi zasobami. Zbliża się jednak sezon letni, a do przewiezienia pasażerów w najbardziej popularnych relacjach państwowy przewoźnik, z uwagi na brak możliwość przewozu na miejscach stojących, potrzebuje wagonów z CD i ZSSK, które pożyczał także w poprzednich sezonach. Tymczasem te stoją w swoich bazach na terenie Słowacji i Czech. 

Na stronie intercity.pl pojawił się wykaz 84 pociągów PKP Intercity, które na razie wstrzymane są do końca wakacji. Część tych składów to pociągi TLK, które do marca kursowały z czeskimi lub słowackimi wagonami (TLK). – Korzystanie z wagonów sąsiednich kolei, a tym samym uruchomienie części zaplanowanych letnich połączeń w rocznym rozkładzie jazdy, uzależnione jest od terminu otwarcia granic w jednym z przygotowywanych etapów znoszenia przez rząd ograniczeń spowodowanych epidemią koronawirusa – napisało 10 czerwca biuro prasowe PKP Intercity. 

– PKP Intercity uruchamia część pociągów zestawionych z czeskich i słowackich wagonów. Włączane są do składów pociągów kursujących w Polsce. Podobna praktyka dotyczy wagonów, których właścicielem jest PKP Intercity, a które kursują po terytorium Czech i Słowacji. Ta współpraca opiera się na zasadzie wzajemnych rozliczeń wagonokilometrów pomiędzy poszczególnymi zarządami kolei. Obecnie w związku z zamknięciem granic dla kolejowego ruchu pasażerskiego brak jest wzajemnego korzystania z wagonów – doprecyzowała spółka, która dodaje, że po otwarciu granic możliwe będzie ponowne korzystanie z czeskich i słowackich rezerw.

– Nasze partnerskie zarządy kolejowe (z Czech i Słowacji – dop. red.) nie zredukowały dostępności ich wagonów na połączenia do/w Polsce. O uruchamianiu kolejnych połączeń informujemy na bieżąco – czytamy.

Pociągi międzynarodowe ruszą 22 czerwca. Ale nie wszędzie

Pierwsze pociągi międzynarodowe uruchamiane przez PKP Intercity wraz z zagranicznymi partnerami mają ruszyć 22 czerwca. Pociągi międzynarodowe nie wjadą jednak z Polski na Słowację. Aby wjechać do tego kraju konieczne jest zaświadczenie o negatywnym wyniku na COVID-19, lub trzeba przejść 14-dniową kwarantannę. Słowacy wstrzymują się z otwarciem granic z uwagi na sporą liczbę zakażeń na południu Polski. Tym samym, według naszych informacji, słowackie wagony nie będą dostępne dla PKP Intercity przynajmniej do 1 lipca.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5