NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP IC dojedzie do granicy z Litwą, a nie do Kowna

| Kasper Fiszer 18.11.2022 4,9k

PKP IC dojedzie do granicy z Litwą, a nie do Kowna
fot. Gediminas, lic. GFDL
Za mniej niż miesiąc ma odbyć się inauguracyjny kurs PKP Intercity na Litwę. Po dłuższej przerwie wróci tam pociąg „Hańcza” z Krakowa. Bez przesiadki nie dojedziemy jednak ani do Wilna, ani do Kowna. Polski skład będzie skomunikowany z pociągiem litewskim na granicznej stacji Mockava.
Już za około miesiąc po dekadzie przerwy wznowiony ma zostać dalekobieżny ruch kolejowy pomiędzy Polską a Litwą. Międzynarodowe połączenie na zleceni Ministerstwa Infrastruktury ma obsłużyć PKP Intercity. Podobnie jak przed zawieszeniem ruchu, granicę przekraczać ma pociąg „Hańcza”. Zapewni on bezpośrednie połączenie Krakowa, Warszawy i Białegostoku z granicznymi miejscowościami Trakiszki i Mockava (Maćkowo).

Na razie kursy jedynie do granicy państwowej

Wbrew pojawiającym się w październiku w mediach doniesieniom PKP Intercity nie zapewni jednak bezprzesiadkowego dojazdu do Kowna, gdzie kończy się tor budowanej magistrali Rail Baltica o europejskim rozstawie 1435 mm. Jak potwierdził organizator połączeń, „Hańcza” skończy bieg w pobliżu polsko-litewskiej granicy. – Pociąg pojedzie w relacji do Mockavy, gdzie będzie skomunikowany z pociągiem LTG Link do Wilna przez Kowno – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Kurs litewskiego przewoźnika będzie więc realizowany po biegnącym równolegle do toru normalnego torze szerokim. Jak podkreśla nasz rozmówca, możliwość przejazdu pomiędzy stolicami obu krajów z jedną przesiadką to wynik wysiłków zarówno strony litewskiej, jak i polskiej. Trudno nie odnieść jednak wrażenia, że zaproponowana oferta jest dość skromna, zwłaszcza w porównaniu z wysiłkiem włożonym przez oba państwa w modernizację międzynarodowego korytarza Rail Baltica.

Rail Baltica ciągle w budowie

Zgodnie z zapowiedziami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego granicę wciąż będą też przekraczać weekendowe pociągi relacji Białystok – Kowno finansowane z kasy samorządu. Te kursy realizowane są z wykorzystaniem nowego torowiska o szerokości toru 1435 mm na całym litewskim odcinku trasy. Obsługę trasy przywrócono latem tego roku po dłuższej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa.

Z Polski na Litwę odbywa się też intensywny ruch autobusowych przewoźników prywatnych. Część z nich oferuje kursy w bezpośrednich relacjach do innych stolic nadbałtyckich – łotewskiej Rygi i estońskiego Tallinna. Docelowo sięgać ma tam także kolejowa magistrala Rail Baltica.

W jakich godzinach będzie kursować „Hańcza”?

Godziny odjazdów „Hańczy” pomimo wydłużenia jej relacji będą zbliżone do tych, w jakich pociąg kursuje w ramach obecnego rocznego rozkładu jazdy. Z Krakowa skład wyjedzie kilka minut po 4:00, by dotrzeć do stacji Mockava o 14:41. Wyjazd z litewskiej stacji granicznej zaplanowano kilkanaście minut po 15:00. Do Krakowa „Hańcza” dotrze przed północą. Jak podkreśla MI, w najbliższych dniach mogą zostać jeszcze wprowadzone pewne zmiany w grafiku, ale nie jego podstawowe założenia nie ulegną już zmianie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kutwa (0)
Mockava (0)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Kutwa (0)
Mockava (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5