NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP Energetyka: Rozmowy z kopalniami o sprzedaży sieci trakcyjnej trwają od lat

| Martyn Janduła 23.06.2017 1,8k

PKP Energetyka: Rozmowy z kopalniami o sprzedaży sieci trakcyjnej trwają od lat
Fot. Romuald Sieroński, sm42.pl
Z końcem 2016 roku PKP Energetyka ogłosiła przetargi związane z możliwością sprzedaży sieci trakcyjnej znajdującej się na bocznicach wielu śląskich kopalń. Prywatna obecnie spółka nie jest zainteresowana ich posiadaniem, ponadto problem z jej przejęciem mają też podmioty z niej korzystające. PKP Energetyka zapewnia jednak, że rozmowy wciąż trwają i to w dodatku od momentu, kiedy firma była jeszcze w rękach państwowych.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwo, powiadomione o chęci sprzedaży przez PKP Energetykę sieci trakcyjnych znajdujących się na bocznicach śląskich kopalń, podjęło działania zmierzające do zapewnienia przewoźnikom korzystających ze zelektryfikowanych bocznic możliwości bezpiecznego prowadzenia ruchu i niedyskryminującego dostępu do infrastruktury.

Sprzedaż niesie zagrożenia

– Sprzedaż przez PKP Energetyka ww. majątku może skutkować istotnym ograniczeniem dostępności sieci trakcyjnej na bocznicach kopalń w przypadku nabycia jej przez podmiot zainteresowany wyłącznie złomowaniem materiałów pozyskanych z fizycznej rozbiórki urządzeń, a w skrajnych przypadkach faktyczną likwidacją tej sieci – ocenia pesymistycznie ministerstwo.

Jak pisaliśmy w tym miejscu, obowiązujące przepisy prawa nie upoważniają jednak organów administracji państwowej do wstrzymania sprzedaży majątku przez PKP Energetyka. Problemem jest także, żeby majątek ten przejęły PKP Polskie Linie Kolejowe.

Rozmowy od lat

W sprawie tej otrzymaliśmy jednak komentarz od PKP Energetyka. – Rozmowy z kopalniami dot. sprzedaży sieci trakcyjnej przy bocznicach spółka PKP Energetyka prowadzi co najmniej od 2010 roku, czyli w czasach gdy była jeszcze w Grupie PKP – podkreśla Krzysztof Kiełmiński, dyrektor Biura Komunikacji w spółce. – Sprawy własnościowe związane z siecią trakcyjną na terenie bocznic kopalnianych spółka próbuje więc uregulować od dawna – dodaje.

Jak wskazuje Kiełmiński, kopalnie były jedynymi podmiotami branymi pod uwagę w kontekście sprzedaży sieci trakcyjnej znajdującej się na bocznicach. – W związku z niepokojem dotyczącym tych działań, który pojawił się w lutym 2017 r., całkowicie wstrzymano te działania. W maju 2017 r. z inicjatywy Ministerstwa Energii rozpoczęto na nowo rozmowy z przedstawicielami kopalń, PKP PLK i przewoźników realizujących wywóz węgla, by uregulować kwestie dotyczące sieci trakcyjnej przy bocznicach kopalnianych – podkreśla.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45789)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45789)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5