NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Energetyka i Rail Polska – współpraca dla zielonej energii

| inf. pras. 15.07.2021 1,1k

PKP Energetyka i Rail Polska – współpraca dla zielonej energii
fot. Rail Polska
Podjęcie współpracy w celu stworzenia efektywnych i innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią pozyskanie oraz wykorzystywanie energii elektrycznej wyprodukowanej z odnawialnych źródeł – to główne postanowienie listu intencyjnego, podpisanego przez PKP Energetyka i Rail Polska. Już wkrótce instalacje fotowoltaiczne zasilą infrastrukturę kolejowego przewoźnika towarowego. PKP Energetyka podzieli się z nim swoim doświadczeniem we wdrażaniu nowoczesnych technologii zapewniających dostęp do zielonej energii.
Rail Polska jest jednym z czołowych prywatnych przewoźników towarowych funkcjonujących na polskim rynku kolejowym. W 2020 r. zanotował on udział w wysokości 1,55% jeżeli chodzi o masę przetransportowanych towarów oraz 1,47%, jeśli brać pod uwagę pracę przewozową. Spółka wyspecjalizowana jest w przewozach towarów masowych, w transporcie intermodalnym oraz dla przemysłu chemicznego. Rail Polska oferuje również obsługę bocznic kolejowych, utrzymanie infrastruktury kolejowej, a także utrzymanie i modernizację taboru kolejowego – przede wszystkim lokomotyw spalinowych.

W ostatnich latach w branży kolejowej głośno było o zrealizowanym przez spółkę projekcie kompleksowej przebudowy spalinowej lokomotywy M62 na jednostkę elektryczną, która otrzymała nazwę 207E „Edgar”. Kolejne pojazdy tego typu są budowane w Zakładzie Taboru Kolejowego we Włosienicy generując zapotrzebowanie na energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych, w szczególności farm fotowoltaicznych. Rail Polska od dawna modernizuje swoją infrastrukturę energetyczną. W ubiegłych latach korzystając ze wsparcia Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie zmieniono systemy ogrzewania na gazowe, zabudowano panele solarne, wykonano termomodernizację budynków.

– Podpisanie listu intencyjnego sygnalizującego chęć podjęcia współpracy dotyczącej zielonej energii wskazuje na dużą wagę, jaką nasza firma przywiązuje do zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko. Cieszymy się, że naszym partnerem w procesie zmniejszania śladu węglowego spółki będzie PKP Energetyka, która według naszej oceny dysponuje unikalnym doświadczeniem, kompetencjami i niezbędnym know-how. Warto też przypomnieć, że wspólnie działamy już w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) na rzecz optymalizacji zużycia energii elektrycznej w branży kolejowej – stwierdził Piotr Krzemień, członek zarządu i dyrektor Zakładu Przewozów Kolejowych Rail Polska.

List intencyjny podpisany z Rail Polska jest dla PKP Energetyka kolejnym takim porozumieniem dotyczącym współpracy we wdrażaniu innowacyjnych i efektywnych rozwiązań na rzecz pozyskiwania energii z OZE przez przewoźników kolejowych. Wcześniej deklaracje w tej sprawie złożyły również PKP Cargo, CTL Logistics oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna.

– Nie ma odwrotu od zielonej energii. Postępujące zmiany klimatyczne sprawiają, że wszyscy stajemy przed wyzwaniem ograniczania własnej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Branża kolejowa nie jest tutaj wyjątkiem – więcej, powinna ona dawać przykład. Tym bardziej cenny jest fakt, że kolejny przewoźnik kolejowy zadeklarował chęć podjęcia współpracy z PKP Energetyka mającej na celu wypracowanie modelu wykorzystywania energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach OZE. Nasza spółka jest doskonałym partnerem dla realizacji tego przedsięwzięcia - obecnie sami realizujemy m.in. projekt budowy paneli PV na ponad 500 podstacjach trakcyjnych, które zmniejszą ich zapotrzebowanie na energię elektryczną – powiedział Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Zarówno PKP Energetyka, jak i Rail Polska należą do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) – inicjatywy branży kolejowej, działającej na rzecz bardziej konkurencyjnego i przyjaznego środowisku transportu kolejowego. W zakresie efektywności energetycznej plany CEEK zakładają zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh do 2030 r. i redukcję do tego czasu emisji CO2 o 1 mln ton. W tym celu Centrum promuje rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu i wykorzystania instalacji OZE na terenach i obiektach kolejowych. Od 2019 roku CEEK realizuje również Program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 roku 2,5 TWh (85% energii trakcyjnej używanej przez sektor kolejowy) będzie pochodziło z OZE, co przełoży się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. PKP Energetyka pełni rolę integratora Programu Zielona Kolej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5