Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo z planem restrukturyzacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
01-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo z planem restrukturyzacji
fot. PKP Cargo
Zysk netto już w 2026 r. – to jedno z założeń planu restrukturyzacyjnego, złożonego przez PKP Cargo. W 2031 r. wynik EBITDA ma sięgnąć 1,3 mld zł, a udział przewozów intermodalnych w przychodach ma wyprzedzić kontrakty węglowe. Spółka skierowała też do wierzycieli propozycje układowe – zamierza stopniowo spłacać zadłużenie, liczy jednak na dogodne dla siebie terminy, rozłożenie płatności na raty, a w niektórych przypadkach na umorzenie zobowiązań.

– W dniu 30 czerwca 2025 roku PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji złożyło Plan Restrukturyzacji ukierunkowany na ustabilizowanie sytuacji płynnościowej, spłatę zobowiązań, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz stworzenie warunków pod przyszłe finansowanie inwestycji rozwojowych. Plan obejmuje perspektywę działań restrukturyzacyjnych i ich rezultatów do 2031 roku. Niezależnie od przyjętego wariantu prognozy, po efektywnym wdrożeniu środków restrukturyzacyjnych, Spółka planuje osiągnąć rentowność na poziomie wyniku netto od 2026 roku – czytamy w komunikacie PKP Cargo.

Cała struktura do przebudowy

Częścią planu jest model spłaty zadłużenia. Jego wartość to – według stanu na 30 maja – 2,937 mld zł. Zarząd przedstawia je jako wynik wieloletnich zaniedbań poprzednich władz spółki. Dokument zawiera także inicjatywy poprawiające efektywność operacyjną. Temu celowi ma służyć – między innymi – zapowiadana już wcześniej reorganizacja i automatyzacja procesów operacyjnych oraz utrzymanie dyscypliny kosztowej. W planie opisano też inicjatywy rozwojowe. – Plan powstał we współpracy z renomowaną firmą doradczą, wspierającą Zarządcę Masy Sanacyjnej i Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji – zaznacza spółka.

Prezes zarządu PKP Cargo SA w restrukturyzacji Agnieszka Wasilewska-Semail podkreśla, że problemy spółki mają charakter strukturalny. Utrzymanie płynności, uregulowanie zobowiązań i odbudowa rentowności wymaga więc zmiany jej funkcjonowania w praktycznie wszystkich aspektach. – To proces rozłożony na lata, a kluczem do jego sukcesu jest konsekwentne wdrażanie optymalizacji kosztowej, poprawy marżowości operacyjnej oraz maksymalizacja wykorzystania aktywów Spółki. W pierwszej kolejności zabezpieczamy bieżące funkcjonowanie, a następnie wprowadzamy działania z zakresu restrukturyzacji sprzedażowej, finansowej, procesowej, organizacyjnej i majątkowej. Naszym celem jest stworzenie Spółki, która będzie w stanie odzyskiwać udziały rynkowe, będzie konkurencyjna i trwale rentowna – deklaruje.

Restrukturyzacja w obszarze sprzedaży ma przynieść poprawę jakości obsługi operacyjnej oraz konkurencyjności cenowej. Dostępne zasoby mają zostać dostosowane do oczekiwań klientów. Zarząd zapowiada też „retencję posiadanych klientów” i działania prosprzedażowe (zespół handlowy ma zostać wzmocniony i otrzymać „narzędzia do aktywnego zarządzania relacjami z klientami”). – Istotnym kierunkiem dla PKP CARGO jest też zwiększenie przychodów z przewozów zagranicznych poprzez rozwój połączeń międzynarodowych i oddziałów sprzedaży zagranicznej – dodaje.

Albo wcześniejszy koniec ZUZP, albo nowe zwolnienia

Poprawie ma też ulec efektywność operacyjna. Zarząd PKP Cargo zauważa, że liczba pracowników w przeliczeniu na przewożoną masę i wykonywaną pracę wciąż odstaje na niekorzyść od konkurencji. – Zarząd Spółki prowadzi rozmowy ze stroną społeczną dot. wdrożenia alternatywnych rozwiązań, które mogłyby skutkować odstąpieniem od zwolnień przewidzianych w okresie do 30 czerwca 2026 roku. Chodzi o odstąpienie od przywilejów pracowniczych wynikających z ZUZP i wprowadzenie nowego systemu motywacyjnego – zapowiadają władze przewoźnika. Jeśli do końca lipca uda się osiągnąć porozumienie ze związkami zawodowymi, efekty oszczędnościowe mają być porównywalne do tych zakładanych przy zaplanowanych zwolnieniach grupowych, a nowy system efektywnego wynagradzania zostanie wdrożony o rok wcześniej.

Spółka zapowiada też integrację systemów IT w grupie kapitałowej, wdrożenie narzędzi umożliwiających skalowalność operacji bez wzrostu zatrudnienia w wybranych obszarach, sprzedaż niepotrzebnych nieruchomości oraz taboru, a także zbycie udziałów w spółkach zależnych określonych jako zbędne do dalszej działalności. Wewnątrz grupy kapitałowej ma zostać zintegrowana działalność związana z remontami taboru oraz integracja usługi logistyczne, spedycyjne i terminalowe.

Do 2031 r. intermodal ma przerosnąć węgiel

– W wyniku wdrożenia inicjatyw Plan Restrukturyzacji zakłada m. in: osiągnięcie zysku EBITDA w 2031 roku na poziomie 1 296 mln zł [i] zmianę w strukturze przychodów Spółki – spadek udziału węgla kamiennego w przychodach do 13% w 2031 roku, wzrost udziału w przychodach przewozów intermodalnych do 19% w 2031 roku – deklaruje zarząd. Przewozy węgla uznano za działalność schyłkową. W odróżnieniu od nich przewozy intermodalne i specjalistyczne charakteryzują się – jak stwierdzono – wyższymi marżami, stabilniejszym popytem i większą odpornością na cykle koniunkturalne.

Fundamentem dalszego funkcjonowania ma być dotychczasowa działalność podstawowa, czyli towarowe przewozy kolejowe. Jednocześnie PKP Cargo planuje zwiększać poziom sprzedaży oraz umocnić pozycję rynkową i skutecznie optymalizować przewozy, przebudowując strukturę organizacyjną. We współpracy z wierzycielami ma być wdrożony program restrukturyzacji finansowej, mający na celu oddłużenie spółki oraz długofalową poprawę płynności finansowej.

Z pomocą może przyjść główny (choć nie większościowy) akcjonariusz PKP Cargo – państwowa spółka PKP SA. Według informacji zawartych w planie rozważa on możliwość udzielenia pożyczki na działalność operacyjną. Jej maksymalna wartość ma wynosić pół miliarda złotych. Środki te nie będą jednak mogły być przeznaczone na spłatę zadłużenia wobec innych wierzycieli.

Są propozycje dla wierzycieli

Jednocześnie zarząd PKP Cargo poinformował o złożeniu do właściwego sądu propozycji układowych dla wierzycieli. Są one integralną częścią planu restrukturyzacyjnego. Wierzycieli podzielono w nich na grupy odpowiadające poszczególnym kategoriom interesów – zarząd uzasadnia to chęcią umożliwienia bardziej elastycznego podejścia do różnych kategorii zobowiązań (w zakresie terminu spłaty, ewentualnego umorzenia części należności lub rozłożenia płatności na raty). – Propozycje te zostały przygotowane z uwzględnieniem aktualnych i prognozowanych możliwości finansowych Spółki, konieczności przywrócenia trwałej zdolności do regulowania zobowiązań, potrzeby utrzymania ciągłości operacyjnej i realizacji podstawowej działalności gospodarczej i zasady równego traktowania wierzycieli w ramach danej grupy – zapewnia przewoźnik w komunikacie bieżącym. Jednym z najważniejszych wierzycieli jest zarządca infrastruktury kolejowej – PKP PLK.

– Utrata udziału w rynku oraz brak działań naprawczych na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat wymusił uruchomienie restrukturyzacji w 2024 roku. Trzeba pamiętać, że Spółka ma do spłacenia prawie 3 mld zł. Zarząd, działając odpowiedzialnie, musi zaproponować wszystkim wierzycielom akceptowalny przez nich program spłat. Staraliśmy się przygotować jak najlepsze warunki i mam nadzieję, że rozmowy z wierzycielami, które są przed nami, zakończą się sukcesem – komentuje wiceprezes PKP Cargo SA ds. restrukturyzacji Paweł Miłek.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wakacyjne pociągi z parowozem z Chabówki do Sieniawy

Pasażer

PKP Cargo: Na większość sprzedawanych wagonów nie było chętnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Nie stoimy na krawędzi bankructwa

Biznes

PKP Cargo: Nie stoimy na krawędzi bankructwa

inf. pras. PKP Cargo, oprac. ms. 21 listopada 2024

Zobacz również:

Wakacyjne pociągi z parowozem z Chabówki do Sieniawy

Pasażer

PKP Cargo: Na większość sprzedawanych wagonów nie było chętnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Nie stoimy na krawędzi bankructwa

Biznes

PKP Cargo: Nie stoimy na krawędzi bankructwa

inf. pras. PKP Cargo, oprac. ms. 21 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5