Zgodnie z przyjętym harmonogramem prac nad Planem Restrukturyzacyjnym trwają rozmowy ze związkami zawodowymi w zakresie założonych w nim zwolnień grupowych. Wychodząc naprzeciw oczekiwań związków i pracowników w zakresie ochrony miejsc pracy, zarząd PKP Cargo SA w restrukturyzacji przedstawił alternatywne rozwiązanie. Jego akceptacja przez związki zawodowe może skutkować odstąpieniem od zwolnień przewidzianych w okresie do 30 czerwca 2026 roku – zapowiada przewoźnik.
– Zdajemy sobie sprawę z tego, że prowadzone działania restrukturyzacyjne mają ogromny wpływ na naszych pracowników i ich rodziny, a także społeczności w miastach, gdzie Spółka jest obecna. Dlatego opracowaliśmy alternatywną propozycję zamiany zwolnień, jakie zostały zaplanowane w ciągu kolejnych 12 miesięcy, na program odstąpienia od przywilejów pracowniczych wynikających z ZUZP – informuje prezes zarządu PKP Cargo SA w restrukturyzacji Agnieszka Wasilewska-Semail.
ZUZP, czyli Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy,
został wypowiedziany w 2024 r., lecz obowiązuje jeszcze do połowy przyszłego roku. W konsekwencji wszystkie prawa w nim zagwarantowane są w tym okresie nienaruszalne bez zgody związków zawodowych. Propozycja Zarządu Spółki zakłada odstąpienie przez związki zawodowe od ZUZP i zamianę zawartych w nim rozwiązań na efektywny system motywacyjny.
– PKP Cargo znajduje się w bardzo trudnej sytuacji. Niestety, spadek rynku oraz brak działań naprawczych na przestrzeni ostatniej dekady wymusił uruchomienie restrukturyzacji w 2024 roku. Chcielibyśmy zachować pracę jak największej liczby pracowników, ale musimy też pamiętać, że Spółka ma do spłacenia prawie 3 mld zł. Musimy zaproponować wszystkim naszym wierzycielom akceptowalny harmonogram spłat. Wiemy, że będą to bardzo trudne rozmowy, ale wierzymy, że wykażą się oni zrozumieniem – przekonuje prezes.
Zarząd zdecydował się przedłożyć propozycję odstąpienia lub wyłączenia elementów ZUZP. Aby to przeprowadzić, musi otrzymać zgodę wszystkich związków zawodowych. Chodzi o rezygnację z elementów wykraczających ponad Kodeks Pracy. Celem tego rozwiązania jest zastąpienie elementów ZUZP nowoczesnym systemem motywacyjnym, opartym o rzeczywistą efektywność pracy. – Cieszy nas, że już na tym etapie związki zawodowe nie odrzuciły tej propozycji i są gotowe do dalszych rozmów. Mamy bardzo krótki okres 3 miesięcy, kiedy musimy uzgodnić alternatywne rozwiązanie, które może zatrzymać zwolnienia – mówi cytowana w komunikacie prasowym spółki Wasilewska-Semail.
Według zarządu odstąpienie od ZUZP ma umożliwić osiągniecie porównywalnych efektów oszczędnościowych, jakie były zakładane przy zwolnieniach grupowych zaplanowanych na 2025 rok. – Dodatkowym efektem jest wdrożenie nowego systemu efektywnego wynagradzania o rok wcześniej, niż było to możliwe. Da to znaczący dodatkowy impuls do poprawy efektywności w 2026 roku, który może stać się podstawą do poprawy wyników w kolejnych latach – argumentuje zarząd PKP Cargo.