Narodowy przewoźnik towarowy ogłosił zagadkowe postępowanie na zakup używanych wagonów. Chce rozpoznać rynek w zakresie platform intermodalnych.
Postępowania na zakup wagonów używanych przez PKP Cargo mało kto się spodziewał – w końcu przewoźnik ma setki raczej niepotrzebnych wagonów. To jednak tabor w znacznym stopniu wyeksploatowany; przewoźnik do niedawna
chciał nawet produkować własne wagony. O kupowaniu używanych wagonów raczej nie mówił, jednak właśnie ogłoszone zostało postępowanie typu RFP (zapytanie ofertowe) w tej sprawie.
Jak czytamy w ogłoszeniu, chodzi o platformy intermodalne do przewozu kontenerów. W tym segmencie – jedynym, w którym notowane są ciągłe wzrosty – nadwyżek wagonów nie ma. Spółka pod koniec 2013 roku
kupiła 330 wagonów do przewozu kontenerów o długości 80 stóp. I
są w ciągłym ruchu.
– Ze względu na wzrost segmentu intermodalnego, PKP Cargo przygotowuje się do rozbudowy parku taborowego do obsługi takich przewozów. Sprawdzamy możliwości w zakresie pozyskania wagonów – tłumaczy „Rynkowi Kolejowemu” Michał Wyciślik z biura prasowego PKP Cargo. Jak zaznacza, przewoźnik chce poznać warunki rynku i orientacyjne ceny, a ogłoszenie nie jest równoznaczne z podjęciem decyzji o zakupie wagonów używanych.
– Widzimy stale rosnącą popularność transportu intermodalnego, za co odpowiadają m.in. wzrost przewozów kontenerów koleją z Chin do Europy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku oraz zwiększające się zapotrzebowanie na przewozy w relacjach dwustronnych z portów morskich do terminali w głębi kraju. To wszystko sprawia, że segment intermodalny jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się częścią kolejowych przewozów towarowych – powiedział „RK” Grzegorz Fingas, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.