Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Cargo ma zgodę na odkupienie dawnej Fabryki Wagonów Gniewczyna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
08-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Cargo ma zgodę na odkupienie dawnej Fabryki Wagonów Gniewczyna
Fot. PKP Cargo
Rada Nadzorcza PKP Cargo wyraziła zgodę na zawarcie umów z Forespo Poland dotyczących nabycia nieruchomości i ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna. Jak podkreśla przewoźnik, to pierwszy krok do wznowienia produkcji wagonów w tym zakładzie.

Forespo Poland to podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji, który jest właścicielem majątku po dawnej fabryce wagonów towarowych w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska (Podkarpacie). Obecnie nie jest tu prowadzona produkcja taboru, ale Forespo Poland ma w swoim ręku nieruchomości z halami produkcyjnymi, magazynami i obiektami biurowymi oraz bocznicą kolejową.

Pierwsze informacje na temat wznowienia produkcji w Gniewczynie przez PKP Cargo pojawiły się ponad dwa lata temu. Spółka podpisała w kwietniu 2019 roku list intencyjny z Agencją Rozwoju Przemysłu w sprawie współpracy przy uruchomieniu produkcji i napraw wagonów towarowych. Kolejny list podpisano dwa miesiące później z Greenbrier Wagony Świdnica. W kolejnym liście intencyjnym, podpisanym z Forespo we wrześniu 2019 roku, PKP Cargo zadeklarowało, że wyremontuje i przystosuje zakład do wznowienia produkcji.

Umowa pomiędzy spółkami, które deklarowały szybkie rozpoczęcie produkcji, miała być zawarta do 15 listopada 2019 roku. Jednak dopiero teraz (7 czerwca 2021 r), poczyniono pierwszy krok: rada nadzorcza PKP Cargo wyraziła zgodę na nabycie przez spółkę od Forespo Poland praw użytkowania wieczystego oraz własności nieruchomości a także ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna. Jak podano Łączna ostateczna cena sprzedaży nieruchomości i ruchomości objętych umową wynosi prawie 7,4 mln euro brutto. Umowa przenosząca własność nieruchomości i ruchomości zostanie według deklaracji zawarta najpóźniej do 30 kwietnia 2022 r.

– Zgoda Rady Nadzorczej była niezbędna do podpisania umowy z Forespo, co mamy nadzieję nastąpi w najbliższym czasie. Chcemy potem jak najszybciej przystąpić do prac przygotowawczych przed ponownym uruchomieniem produkcji wagonów – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo w komunikacie. Zaznacza jednocześnie, że decyzja o wznowieniu działalności fabryki w Gniewczynie jest podyktowana potrzebami rynku kolejowego.

– W Polsce i Europie zaczyna być odczuwalny brak wagonów towarowych. Widać to było choćby przy okazji przetargów na zakup taboru z unijnym dofinansowaniem. Część przewoźników miała bowiem problemy z zapewnieniem sobie terminowych dostaw wagonów, były też przypadki, że z braku możliwości technicznych wykonania zamówienia nie dochodziło do podpisania umów z producentami – wyjaśnia Czesław Warsewicz. Prezes PKP Cargo nie ma wątpliwości, że fabryka w Gniewczynie okaże się sukcesem biznesowym. 

Warto przypomnieć, że w 2015 były już plany uruchomienia wytwórni wagonów na potrzeby PKP Cargo w Szczecinie, ale projekt ten został szybko zawieszony. 
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo sprzedają działki w Warszawie

Biznes

PKP Cargo sprzedają działki w Warszawie

Roman Czubiński 08 sierpnia 2025

„Wygaszanie kolei towarowej”? Kij ma wiele końców

Prawo i polityka

Związki zawodowe w PKP Cargo: Protokół dodatkowy zamiast końca ZUZP

Prawo i polityka

PKP Cargo: Na większość sprzedawanych wagonów nie było chętnych

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Cargo sprzedają działki w Warszawie

Biznes

PKP Cargo sprzedają działki w Warszawie

Roman Czubiński 08 sierpnia 2025

„Wygaszanie kolei towarowej”? Kij ma wiele końców

Prawo i polityka

Związki zawodowe w PKP Cargo: Protokół dodatkowy zamiast końca ZUZP

Prawo i polityka

PKP Cargo: Na większość sprzedawanych wagonów nie było chętnych

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij