PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły bez przetargu szyny za 40 mln złotych w ArcelorMittal i ThyssenKrupp do zakładów liniowych w całym kraju. Tłumaczą to "pilną potrzebą" oraz niemożliwymi do przewidzenia okolicznościami. Dokładnie jakimi - nie wiadomo.
Zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe udzielił zamówienia na dostawę w 2014 roku nowych szyn ze stali R260 o profilu 60E1 i 49E1 w klasie tolerancji X i klasie prostości A do Zakładów Linii Kolejowych na terenie całego kraju. Zamówienie podzielono na trzy zadania.
Dostawą nowych szyn ze stali R260 o profilu 60E1 i 49E1 zajmie się ThyssenKrupp GfT Polska za 21 mln złotych netto, a kolejne szyny ze stali R260 o profilu 49E1 dostarczy ArcelorMittal za 11 mln zł netto. Postępowanie w zakresie zadania nr 3 zostało unieważnione - wykonawca zrezygnował z podpisania umowy.
Samo w sobie nie byłoby to interesujące, gdyby nie fakt, że PKP PLK zrezygnowała z ogłoszenia przetargu. Zamiast niego zastosowano negocjacje z wykonawcami bez uprzedniego ogłoszenia. Jednak, aby skorzystać ze skróconej procedury negocjacyjnej, zamawiający musi „w jasny i wyczerpujący sposób wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej jest zgodne z przepisami, podając przy tym odpowiednie fakty i konkluzje prawne zgodnie z dyrektywą 2004/17/WE”.
W dokumentach przesłanych do Unii Europejskiej można jednak znaleźć jedynie lakoniczne wyjaśnienie ze strony PKP PLK: „Ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem”. Nie zostało wyjaśnione ani dlaczego potrzeba zamówienia szyn za 40 mln złotych (brutto) jest pilna, ani jakich okoliczności zamawiający nie mógł wcześniej przewidzieć.
Tego typu zamówienia powtarzają się co jakiś czas w grupie PKP. Spółka PKP Intercity w 2012 roku bez przetargu powierzyła Mennicy Polskiej i Aviście montaż automatów biletowych ze względu na "zdarzenie którego nie mogła przewidzieć". Była nim organizacja w Euro 2012, przyzna Polsce pięć lat wcześniej.
Być może warto przypomnieć, że w kwietniu funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zatrzymali 9 osób w sprawie tzw. „zmowy przetargowej” dotyczącej dostawy podkładów kolejowych wartych ponad 120 mln złotych. Według ABW prezesi firm dostarczających podkłady mieli się porozumieć w sprawie składanych ofert. Na pytania dotyczące dalszych losów zamówienia na podkłady PKP PLK nie udziela odpowiedzi.