Partnerzy serwisu:
Biznes

Pilna potrzeba zamawiania szyn

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
01-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pilna potrzeba zamawiania szyn
PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły bez przetargu szyny za 40 mln złotych w ArcelorMittal i ThyssenKrupp do zakładów liniowych w całym kraju. Tłumaczą to "pilną potrzebą" oraz niemożliwymi do przewidzenia okolicznościami. Dokładnie jakimi - nie wiadomo.

Zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe udzielił zamówienia na dostawę w 2014 roku nowych szyn ze stali R260 o profilu 60E1 i 49E1 w klasie tolerancji X i klasie prostości A do Zakładów Linii Kolejowych na terenie całego kraju. Zamówienie podzielono na trzy zadania.

Dostawą nowych szyn ze stali R260 o profilu 60E1 i 49E1 zajmie się ThyssenKrupp GfT Polska za 21 mln złotych netto, a kolejne szyny ze stali R260 o profilu 49E1 dostarczy ArcelorMittal za 11 mln zł netto. Postępowanie w zakresie zadania nr 3 zostało unieważnione -  wykonawca zrezygnował z podpisania umowy.

Samo w sobie nie byłoby to interesujące, gdyby nie fakt, że PKP PLK zrezygnowała z ogłoszenia przetargu. Zamiast niego zastosowano negocjacje z wykonawcami bez uprzedniego ogłoszenia. Jednak, aby skorzystać ze skróconej procedury negocjacyjnej, zamawiający musi „w jasny i wyczerpujący sposób wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej jest zgodne z przepisami, podając przy tym odpowiednie fakty i konkluzje prawne zgodnie z dyrektywą 2004/17/WE”.

W dokumentach przesłanych do Unii Europejskiej można jednak znaleźć jedynie lakoniczne wyjaśnienie ze strony PKP PLK: „Ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem”. Nie zostało wyjaśnione ani dlaczego potrzeba zamówienia szyn za 40 mln złotych (brutto) jest pilna, ani jakich okoliczności zamawiający nie mógł wcześniej przewidzieć.

Tego typu zamówienia powtarzają się co jakiś czas w grupie PKP. Spółka PKP Intercity w 2012 roku bez przetargu powierzyła Mennicy Polskiej i Aviście montaż automatów biletowych ze względu na "zdarzenie którego nie mogła przewidzieć". Była nim organizacja w Euro 2012, przyzna Polsce pięć lat wcześniej.

Być może warto przypomnieć, że w kwietniu funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zatrzymali 9 osób w sprawie tzw. „zmowy przetargowej” dotyczącej dostawy podkładów kolejowych wartych ponad 120 mln złotych. Według ABW prezesi firm dostarczających podkłady mieli się porozumieć w sprawie składanych ofert. Na pytania dotyczące dalszych losów zamówienia na podkłady PKP PLK nie udziela odpowiedzi.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5