Wrocław ogłosił właśnie przetarg na przebudowę tzw. Przejścia Świdnickiego u zbiegu Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej. Przechodnie nie będą musieli korzystać już z przejścia podziemnego na deptaku. Zgodnie z założeniami „ruch pieszy ma stać się nadrzędny nad ruchem kołowym”. To wstęp do ograniczenia ruchu samochodowego na ul. Kazimierza Wielkiego.
Przetarg, ogłoszony na początku miesiąca przez Zarząd Inwestycji Miejskich, obejmuje przebudowę skrzyżowania Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej. Piesi zyskają przejście naziemne – dotychczasowe podziemne zostanie zaadaptowane na lokal usługowy (galerię sztuki). Przy przejściu powstaną nowe podwójne przystanki tramwajowe – w tej chwili przystanki mieszczą tylko jeden tramwaj. Będą one efektownie zadaszone..
Dzięki tej przebudowie deptak na ul. Świdnickiej nie będzie już przecięty przejściem podziemnym, nie dla wszystkich łatwo dostępnym. „Celem inwestycji jest uporządkowanie przestrzeni poprzez wzmocnienie osi ulicy Świdnickiej oraz przywrócenie kameralności biegnących wokół rynku uliczek śródmiejskich, poprawa walorów estetycznych terenu i reaktywacja życia miejskiego, w szczególności w sąsiedztwie Biura Festiwalowego Impart 2016 oraz ożywienie ruchu pieszego wzdłuż trasy W-Z” – czytamy w dokumentacji.
Ulica Świdnicka wychodzi z południowo-wschodniego narożnika Rynku w kierunku południowym. Powstała w czasie średniowiecznej lokacji miasta i stanowi element ortogonalnej siatki ulic Starego Miasta. Przecina ją ul. Kazimierza Wielkiego, będąca fragmentem Trasy W-Z, stanowiącej obwodnicę centralnej części Starego Miasta. Ciąg ten został wytyczony w miejscu średniowiecznej fosy miejskiej, którą zasypano w XIX w. Początkowo to były dwie okrężnie biegnące ulice wokół centrum z kameralną zabudową – w latach 70. XX w. w ich miejscu powstała wielopasmowa Trasa W-Z ze wspomnianym przejściem podziemnym w ciągu Świdnickiej.
Po II wojnie światowej w trakcie odbudowy zmieniono także charakter ul. Świdnickiej, którą poszerzono w kierunku wschodnim. Tak powstał podłużny plac, zmieniający oryginalny średniowieczny układ ulic. W latach 70.-80. w parterze jednego z budynków znajdował się kultowy bar mleczny Barbara. W okolicy organizowano także demonstracje Pomarańczowej Alternatywy.
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl