Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pierwszy RegioPanter w drodze do Estonii [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
14-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

Pierwszy spośród 16 zamówionych przez estońskiego przewoźnika Elron elektrycznych zespołów trakcyjnych RegioPanter opuścił zakład produkcyjny w Ostrawie. Trójczłonowe jednostki będą obsługiwały przede wszystkim połączenia z Tallinna do Tartu. Estonia będzie kolejnym krajem bałtyckim po Łotwie, w którym będą jeździły RegioPantery. 

Škoda Transportation, czeski producent taboru szynowego, w 2020 roku zdobył kontrakt na dostawę 6 trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla estońskiego przewoźnika Elron z opcją na dostawę kolejnych 10 jednostek. W styczniu ubiegłego roku podjęta została decyzja o wykorzystaniu prawa opcji w całości. W efekcie w Estonii jeździć będzie 16 czeskich pociągów. Zamówienie podstawowe powinno zostać zrealizowane do końca bieżącego roku, natomiast prawo opcji – do roku 2026. Łączna wartość kontraktu wynosi 147 mln euro, co przy obecnych kursach walut oznacza, że cena pojedynczego RegioPantera dla Elronu wynosi ok. 39 mln zł.

Jak poinformował portal zdopravy.cz, w pierwszym tygodniu pierwsza jednostka ruszyła do Estonii. Została ona częściowo zdemontowana, aby udać się samochodem ciężarowym do Rygi, gdzie przewidziano ponowny montaż. Pierwotnie planowano dostarczenie RegioPanterów koleją, jednak uniemożliwiła to rosyjska inwazja na Ukrainę. Do tej pory Škoda Transportation wyprodukowała dwie jednostki. Jedna z nich odbyła jazdy próbne na torze testowym w zakładzie produkcyjnym w Pilźnie.



 Elron zamówił RegioPantery w wariancie szerokotorowym. Z racji szerszego nadwozia niż w przypadku jednostek normalnotorowych możliwe będzie zastosowanie układu siedzeń 3+2 w drugiej klasie. W efekcie w każdym pociągu, liczącym ok. 85 metrów długości, znajdzie się łącznie aż 266 miejsc siedzących, w tym 32 w pierwszej klasie. Wraz z miejscami stojącymi RegioPantery dla Elronu będą mogły przewieźć jednorazowo aż 589 pasażerów. Przewidziano także miejsca dla aż 15 rowerów, 4 wózków dziecięcych i 2 wózków inwalidzkich. Wszystkie wejścia będą bezstopniowe, co zapewni szybszą wymianę pasażerów i dogodny dostęp dla osób z niepełnosprawnościami. Nie zabraknie także WiFi, gniazdek 230V i USB, czy klimatyzacji. Pociągi będą niskopodłogowe w 51%.

Co ciekawe, nowe pojazdy będą dwusystemowe. Choć obecnie w Estonii, podobnie jak w Polsce, na zelektryfikowanych liniach kolejowych funkcjonuje system 3 kV DC, w tym roku zaplanowano zakończenie elektryfikacji trasy z Tallinna do Tartu w systemie 25 kV AC 50 Hz. Do 2028 roku planowana jest elektryfikacja kolejnych tras – właśnie w systemie prądu zmiennego. Zelektryfikowanych będzie wówczas ok. 80% długości estońskiej sieci kolejowej, liczącej łącznie ok. 1200 kilometrów.

Estonia nie jest pierwszym krajem bałtyckim, w którym pojawią się RegioPantery. 32 jednostki dwusystemowe w wariancie czteroczłonowym zamówił łotewski państwowy przewoźnik Pasažieru vilciens. Łotewskie RegioPantery weszły do użytku w grudniu 2023 roku. Dostawy na Łotwę powinny zostać zakończone do końca roku. RegioPantery jeżdżą także w Czechach i na Słowacji. 30 jednostek zamówił uzbecki przewoźnik Uzbekistan Temir Yollari. W przeciwieństwie do znanych w Polsce zespołów trakcyjnych Elf, FLIRT, czy Impuls, które wykorzystują wózki Jacobsa, człony wszystkich RegioPanterów są osadzone na osobnych, klasycznych wózkach.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Škoda pokazała pierwszy zespół trakcyjny dla regionu Pragi [zdjęcia]

Tabor i technika

Škoda pokazała pierwszy zespół trakcyjny dla regionu Pragi [zdjęcia]

Michał Szymajda 03 grudnia 2023

Estoński Elron zamówi więcej zespołów trakcyjnych w Skodzie

Tabor i technika

Škoda dostarczy jedno- i dwukierunkowe tramwaje do Bratysławy. Pesa odpadła

Zintegrowany transport

Škoda wygrywa przetarg na dostawę zespołów trakcyjnych na Słowację

Tabor i technika

Zobacz również:

Škoda pokazała pierwszy zespół trakcyjny dla regionu Pragi [zdjęcia]

Tabor i technika

Škoda pokazała pierwszy zespół trakcyjny dla regionu Pragi [zdjęcia]

Michał Szymajda 03 grudnia 2023

Estoński Elron zamówi więcej zespołów trakcyjnych w Skodzie

Tabor i technika

Škoda dostarczy jedno- i dwukierunkowe tramwaje do Bratysławy. Pesa odpadła

Zintegrowany transport

Škoda wygrywa przetarg na dostawę zespołów trakcyjnych na Słowację

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5