Właśnie ruszył montaż pierwszego szerokotorowego pojazdu, jaki zostanie wyprodukowany w zakładzie firmy Stadler Polska. Estoński przewoźnik Elektriraudtee zamówił łącznie 38 elektrycznych i spalinowych pojazdów typu Flirt. Pierwszy z nich wyjedzie z siedleckiego zakładu już we wrześniu tego roku.
Estonia zamówiła 18 elektrycznych i 20 spalinowo-elektrycznych pociągów Flirt. Pojazdy elektryczne będą produkowane w konfiguracji trój- i czteroczłonowej, a spalinowe w opcji dwu-, trój- oraz czteroczłonowej. - Pojazdem rozpoczynającym projekt jest czteroczłonowy Flirt spalinowo-elektryczny. Pierwszy człon przyjechał do zakładu w ósmym tygodniu tego roku, drugi przyjedzie w tygodniu 9., natomiast pozostałe dwa człony środkowe przyjadą w tygodniu 12. Na montaż i uruchomienie pierwszego pociągu przewidujemy 25 tygodni. Montaż i uruchomienie kolejnych zajmie 16 tygodni. Natomiast montaż pierwszego pojazdu elektrycznego rozpocznie się w tygodniu 13 – poinformowała „Rynek Kolejowy” Dorota Wolska, kierowniczka działu personalnego i komunikacji w Stadler Polska.
Kontrakt dla Estonii jest pierwszym zamówieniem realizowanym dla kraju o szerokim rozstawie szyn w polskim zakładzie producenta. Stadler jest dostawcą pociągów dla kolei białoruskich, ale z uwagi na podobieństwo pojazdów dla Białorusi do tych produkowanych dla Finlandii, ich montaż ulokowano w szwajcarskiej fabryce Stadler Rail AG w Bussnang.
W przypadku pojazdów dla Białorusi skomplikowana była operacja logistyczna jeśli chodzi o ich transport ze Szwajcarii na szeroki tor. Podobnie będzie w tym przypadku, choć dystans, jaki muszą pokonać pociągi, będzie znacznie mniejszy. - Pociągi będą zmontowane w siedleckim zakładzie. Następnie zostaną przewiezione na specjalnych ciężarówkach do Małaszewicz, gdzie znajduje się miejsce ich uruchomienia. Tam zestawione zostaną na wózki, a do pojazdów dołączone będą części napędowe. Po zakończeniu procesu uruchamiania pociągi będą przetransportowane przez Białoruś i Łotwę do klienta w Estonii- tłumaczy Dorota Wolska.
Projekt dla Estonii jest bardzo ważny dla polskiego zakładu producenta. - Kontrakt dla Estonii to następny krok w rozwoju zakładu Stadler Polska w Siedlcach. Po Flirtach dla Mazowsza i Śląska i wielu pojazdach spalinowych i elektrycznych eksportowanych do Holandii, Włoch, Austrii i Niemiec, jest to pierwsza seria pojazdów na szerokie tory i o powiększonej skrajni. W hali produkcyjnej zajmują one więcej miejsca, ale jesteśmy do tego przygotowani – podkreśla Stanisław Skalski, członek zarządu Stadler Polska. - Zakład w Siedlcach przeszedł kolejny etap rozbudowy i zwiększył zatrudnienie, które sięga w tej chwili liczby 500 wykwalifikowanych pracowników. Współpraca z białoruskimi i rosyjskimi przewoźnikami może wkrótce zaowocować dalszymi zamówieniami. Pojazdy Flirt o podwyższonej odporności klimatycznej sprawdzają się w Finlandii, Norwegii i na Białorusi. To wszystko składa się na dobrą pozycję wyjściową do dalszej ekspansji na rynki szerokotorowe – podkreślił Stanisław Skalski.
Elektryczne pojazdy Flirt będą przystosowane do sieci 3kv DC. Najdłuższy spośród zamówionych pojazdów - czteroczłonowy ezt będzie mógł pomieścić 496 osób. Pojazd w ponad 70 procentach będzie miał niską podłogę. Całkowita masa czteroczłonowego ezt Flirt dla Estonii to 140,6 t. Pociąg będzie rozpędzał się do prędkości maksymalnej 160 km/h, z przyspieszeniem 1,2 m/s2. Natomiast najdłuższy spośród spalinowych pojazdów Flirt dla Estonii pomieści łącznie 425 osób. Masa pojazdu to 163 t., a przyspieszenie - 0,85 m/s2. Prędkość maksymalna szt to 160 km/h.
Wszystkie pojazdy dla Estonii mają być wyposażone w system audiowizualnej informacji pasażerskiej, klimatyzację, bezprzewodowy internet oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pojazdy elektryczne będą obsługiwały linie aglomeracyjne, natomiast spalinowe - połączenia międzyregionalne.
Pierwszy pojazd ma być przekazany na testy we wrześniu tego roku, a włączony do eksploatacji będzie w czerwcu 2013 r. Realizacja kontraktu ma zakończyć się w czerwcu roku 2014.
Zakład w Siedlcach produkuje aktualnie pojazdy na eksport, m. in. do Holandii, Czech oraz Włoch. Kontrakt dla Estonii jest jednym z większych, jakie do tej pory udało się pozyskać dla polskiego zakładu firmy Stadler.