Partnerzy serwisu:
Biznes

Pierwszy Flirt dla Estonii powstaje w Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
01-03-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pierwszy Flirt dla Estonii powstaje w Polsce
Właśnie ruszył montaż pierwszego szerokotorowego pojazdu, jaki zostanie wyprodukowany w zakładzie firmy Stadler Polska. Estoński przewoźnik Elektriraudtee zamówił łącznie 38 elektrycznych i spalinowych pojazdów typu Flirt. Pierwszy z nich wyjedzie z siedleckiego zakładu już we wrześniu tego roku.

Estonia zamówiła 18 elektrycznych i 20 spalinowo-elektrycznych pociągów Flirt. Pojazdy elektryczne będą produkowane w konfiguracji trój- i czteroczłonowej, a spalinowe w opcji dwu-, trój- oraz czteroczłonowej. - Pojazdem rozpoczynającym projekt jest czteroczłonowy  Flirt spalinowo-elektryczny. Pierwszy człon przyjechał do zakładu w ósmym tygodniu tego roku, drugi przyjedzie w tygodniu 9., natomiast pozostałe dwa człony środkowe przyjadą w tygodniu 12. Na montaż i uruchomienie pierwszego pociągu przewidujemy 25 tygodni. Montaż i uruchomienie kolejnych zajmie 16 tygodni. Natomiast montaż pierwszego pojazdu elektrycznego rozpocznie się  w tygodniu 13 – poinformowała „Rynek Kolejowy” Dorota Wolska, kierowniczka działu personalnego i komunikacji w Stadler Polska.

Kontrakt dla Estonii jest pierwszym zamówieniem realizowanym dla kraju o szerokim rozstawie szyn w polskim zakładzie producenta. Stadler jest dostawcą pociągów dla kolei białoruskich, ale z uwagi na podobieństwo pojazdów dla Białorusi do tych produkowanych dla Finlandii, ich montaż ulokowano w szwajcarskiej fabryce Stadler Rail AG w Bussnang.

W przypadku pojazdów dla Białorusi skomplikowana była operacja logistyczna jeśli chodzi o ich transport ze Szwajcarii na szeroki tor. Podobnie będzie w tym przypadku, choć dystans, jaki muszą pokonać pociągi, będzie znacznie mniejszy. - Pociągi będą zmontowane w siedleckim zakładzie. Następnie zostaną przewiezione na specjalnych ciężarówkach do Małaszewicz, gdzie znajduje się miejsce ich uruchomienia. Tam zestawione zostaną na wózki, a do pojazdów dołączone będą części napędowe. Po zakończeniu procesu uruchamiania pociągi będą przetransportowane przez Białoruś i Łotwę do klienta w Estonii- tłumaczy Dorota Wolska.

Projekt dla Estonii jest bardzo ważny dla polskiego zakładu producenta. - Kontrakt dla Estonii to następny krok w rozwoju zakładu Stadler Polska w Siedlcach. Po Flirtach dla Mazowsza i Śląska i wielu pojazdach spalinowych i elektrycznych eksportowanych do Holandii, Włoch, Austrii i Niemiec, jest to pierwsza seria pojazdów na szerokie tory i o powiększonej skrajni. W hali produkcyjnej zajmują one więcej miejsca, ale jesteśmy do tego przygotowani – podkreśla Stanisław Skalski, członek zarządu Stadler Polska. - Zakład w Siedlcach przeszedł kolejny etap rozbudowy i zwiększył zatrudnienie, które sięga w tej chwili liczby 500 wykwalifikowanych pracowników. Współpraca z białoruskimi i rosyjskimi przewoźnikami może wkrótce zaowocować dalszymi zamówieniami. Pojazdy Flirt o podwyższonej odporności klimatycznej sprawdzają się w Finlandii, Norwegii i na Białorusi. To wszystko składa się na dobrą pozycję wyjściową do dalszej ekspansji na rynki szerokotorowe – podkreślił Stanisław Skalski.

Elektryczne pojazdy Flirt będą przystosowane do sieci 3kv DC. Najdłuższy spośród zamówionych pojazdów - czteroczłonowy ezt będzie mógł pomieścić 496 osób. Pojazd w ponad 70 procentach będzie miał niską podłogę. Całkowita masa czteroczłonowego ezt Flirt dla Estonii to 140,6 t. Pociąg będzie rozpędzał się do prędkości maksymalnej 160 km/h, z przyspieszeniem 1,2 m/s2. Natomiast najdłuższy spośród spalinowych pojazdów Flirt dla Estonii pomieści łącznie 425 osób. Masa pojazdu to 163 t., a przyspieszenie - 0,85 m/s2. Prędkość maksymalna szt to 160 km/h.

Wszystkie pojazdy dla Estonii mają być wyposażone w system audiowizualnej informacji pasażerskiej, klimatyzację, bezprzewodowy internet oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pojazdy elektryczne będą obsługiwały linie aglomeracyjne, natomiast spalinowe - połączenia międzyregionalne.

Pierwszy pojazd ma być przekazany na testy we wrześniu tego roku, a włączony do eksploatacji będzie w czerwcu 2013 r. Realizacja kontraktu ma zakończyć się w czerwcu roku 2014.

Zakład w Siedlcach produkuje aktualnie pojazdy na eksport, m. in. do Holandii, Czech oraz Włoch. Kontrakt dla Estonii jest jednym z większych, jakie do tej pory udało się pozyskać dla polskiego zakładu firmy Stadler.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Akiem wynajmie ODEG pojazdy bateryjne

Tabor i technika

Akiem wynajmie ODEG pojazdy bateryjne

Roman Czubiński 17 lipca 2025

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Biznes

Zobacz również:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Pozostałe z wątku:

Akiem wynajmie ODEG pojazdy bateryjne

Tabor i technika

Akiem wynajmie ODEG pojazdy bateryjne

Roman Czubiński 17 lipca 2025

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Biznes

Zobacz również:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij