Po pandemicznej przerwie wróciły połączenia towarowe między Koreą Północną a Chinami. Oznacza to powolne luzowanie całkowitego odcięcia się Korei – nawet na Chiny – w związku z zachorowaniami na koronawirusa.
Południowokoreańska agencja informacyjna Yonhap poinformowała, że po raz pierwszy Korea Północna uruchomiła pociąg towarowy do Chin po 150 dniach od zablokowania granicy z powodu epidemii. Regularne kursy towarowe prawdopodobnie pomogą wreszcie złagodzić niedobór materiałów, z którym obecnie boryka się Korea Północna.
–
Po negocjacjach między obiema stronami wznowiono transport towarowy z Dandong do portu kolejowego Sinuizhou. Obie strony wykonają tę pracę dobrze i przy zapewnieniu odpowiednich warunków sanitarnych w kwestii bezpieczeństwa i zapobiegania epidemii. Transport kolejowy ułatwi normalną wymianę handlową między Chinami a Koreą Północną – przyznał natomiast Zhao Lijian, rzecznik chińskiego MSZ.
Przez Most PrzyjaźniWedług reportera „Global Times”, północnokoreański pociąg towarowy z 15 wagonami przybył do Dandong 27 września, gdzie został załadowany artykułami pierwszej potrzeby i lekarstwami, a następnie wrócił. Również agencja informacyjna Yonhap powoływała się na wiele źródeł mówiących, że północnokoreański pociąg towarowy przejechał z Dandong w Chinach przez Most Przyjaźni między Chinami a Koreą Północną o 7 rano (czasu pekińskiego) i tego samego dnia wrócił do Sinuiju w Korei Północnej.
Ponadto – przez Most Przyjaźni między Chinami a Koreą Północną – przybył do Dandong kolejny skład towarowy z Korei Północnej. Pociąg, który był zbliżony długością składu do poprzedniego, przybył całkowicie pusty. Zdaniem obserwatorów, celem transportu z Korei Północnej do Chin jest nie eksport a wyłącznie import towarów.
Kluczowy partner dla reżimu KimaZawieszenie transportu kolejowego ze względu na pandemię doprowadziło do gwałtownego spadku handlu między obydwoma krajami. Wolumen handlu między Chinami a Koreą Północną w 2021 r. stanowił 1/10 wielkości z 2019 r. Doprowadziło to do niedoborów żywności i artykułów codziennego użytku w Korei Północnej. W związku ze zbliżającymi się festiwalami, takimi jak księżycowy Nowy Rok, Korea Północna musi pilnie zwiększyć dostawy. Zdaniem ekspertów, ożywienie połączenia kolejowego może oznaczać, że Korea Północna luzuje surowe środki zapobiegania epidemii i blokowania granic. Spekuluje się również, że zbliża się ważny dzień w Północnej Korei – dzień założenia Partii Pracy Korei, przez co potrzebne są towary do wręczenia jako prezenty.
Zanim Korea Północna i Chiny podjęły decyzję o ponownym uruchomieniu transportu kolejowego, przywódca Korei Północnej Kim Dzong Un niespodziewanie ogłosił miesiąc wcześniej, że Korea Północna z powodzeniem pokonała nową epidemię koronawirusa i jednocześnie nakazał złagodzenie ograniczeń dotyczących zapobiegania epidemii i kontroli.
Chiny są nie tylko najważniejszym sojusznikiem dyplomatycznym Korei Północnej, ale także ekonomicznym kołem ratunkowym Pjongjangu. Handel Korei Północnej z Chinami stanowi ponad 90 procent jej handlu zagranicznego. Associated Press doniosła, że sztuczne odcięcie handlu między Chinami a Koreą Północną z powodu nowej fali epidemii koronawirusa znacznie zaostrzyło trudności z jakimi musi się borykać i tak już krucha gospodarka Korei Północnej. Inne przeszkody dla rozwoju gospodarczego Korei Północnej to sankcje, klęski żywiołowe i niegospodarność samego Kima.
Warto przypomnieć, że niespodziewanie ożył też ruch kolejowy z Korei Północnej do Rosji.
Tu jednak przyczyny mogą być zupełnie inne.