Partnerzy serwisu:
Pasażer

Droższe bilety w szczytach przewozowych? Trwa dyskusja w Niderlandach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Droższe bilety w szczytach przewozowych? Trwa dyskusja w Niderlandach
Fot. M. Szymajda
Po pandemii w Niderlandach potoki pasażerów nie odbudowały się. Pociągi w szczytach są jednak pełne. Holenderska Kolej zastanawia się jak poradzić sobie z problemem.

W grudniu 2022 roku Koleje Holenderskie nieco ograniczyły liczbę pociągów na rozmaitych liniach w kraju. Obok ograniczonej liczby maszynistów, obsługi pociągów i dyspozytorów, głównym powodem decyzji był spadek przewozów o 20% względem sytuacji sprzed pandemii. Prezes NS (Nederlandse Spoorwegen - Kolei Holenderskich) zwraca uwagę, że ma na to wpływ wprowadzenie w wielu firmach pracy zdalnej. W efekcie niektórzy dojeżdżający do swoich biur dojeżdżają wyłącznie przez dwa-trzy dni w tygodniu.

– Efekt jest taki, że we wtorkowe i czwartkowe poranki pociągi są ekstremalnie pełne, podczas gdy w poniedziałki i środy spokojnie można znaleźć miejsce. W piątki jest najgorzej – powiedział Wouter Koolmees, szef NS. Przyznał, że ograniczony rozkład jazdy sprawdzał się mniej-więcej do maja tego roku. Od tego miesiąca wzrósł ruch turystyczny, który jeszcze pogarsza sytuacje.

Od września w Niderlandach będzie obowiązywać zmieniony rozkład jazdy. – Będzie więcej pociągów, powrotu do rozkładu na poziomie z grudnia 2022 nie będzie – dodał. Zapowiedział też zmiany w taryfie.

– Pomimo że we wspomniane dni wozimy w szczytach mnóstwo pasażerów, średnia zajętość miejsc w tygodniu sięga 30%. Wozimy więc głównie powietrze. To kosztuje nas mnóstwo pieniędzy i ma przełożenie na koszt biletu – mówi szef NS.

Dlatego NS (Koleje Holenderskie) chciałby wprowadzić taryfę dynamiczną na przewozy, która premiowałaby podróże w godzinach międzyszczytowych. Pierwsze próby zostały już poczynione w wypadku przejazdów jednorazowych, ale stanowią one nieznaczny procent wszystkich podróży w tym kraju.

Aby wprowadzić zmiany dla pasażerów korzystających z pociągów przynajmniej kilka razy w tygodniu należy wywrócić do góry nogami cały system OV-chipcard i nauczyć system, w którym podstawą jest odbicie karty przed przejazdem i przy wyjściu ze stacji, w których godzinach i w których pociągach przejazdy miałyby być droższe. Utrudnia to fakt, że terminale na których należy „się odbić” nie są w pociągach, lecz na stacjach.

– Prowadzimy w tej sprawie dyskusje, także z politykami – powiedział Koolmees, który ocenia, że nowe zasady mogłyby być wprowadzone w 2026 roku. Warto zaznaczyć, że Koleje Holenderskie są w kraju niemal monopolistą, posiadając ponad 90% przewozów pasażerskich. Oprócz dalekobieżnych obsługują także pociągi regionalne i międzynarodowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi IC w Holandii pojadą w 10 minutowym takcie

Pasażer

Pociągi IC w Holandii pojadą w 10 minutowym takcie

Artur Bogdanowicz 16 grudnia 2022

CAF wyprodukuje półpiętrowe pociągi dla Kolei Holenderskich

Tabor i technika

Brak dyżurnych ruchu zatrzymał pociągi w Holandii

Infrastruktura

Brak dyżurnych ruchu zatrzymał pociągi w Holandii

Michał Szymajda 05 sierpnia 2021

Zobacz również:

Pociągi IC w Holandii pojadą w 10 minutowym takcie

Pasażer

Pociągi IC w Holandii pojadą w 10 minutowym takcie

Artur Bogdanowicz 16 grudnia 2022

CAF wyprodukuje półpiętrowe pociągi dla Kolei Holenderskich

Tabor i technika

Brak dyżurnych ruchu zatrzymał pociągi w Holandii

Infrastruktura

Brak dyżurnych ruchu zatrzymał pociągi w Holandii

Michał Szymajda 05 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5