Polregio ogłosiło przetarg na dostawę 4 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe jednostki elektryczne, których zakup uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych, będą obsługiwały połączeń regionalnych w województwie świętokrzyskim. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pojazdy zostaną dostarczone za mniej niż 3 lata.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec marca,
zarząd województwa świętokrzyskiego pozytywnie rozpatrzył wniosek Polregio, dotyczący przyznania dofinansowania ze środków unijnych zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych. Chodzi o 47 mln zł, które zostały przyznane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Mając na względzie
fiasko planu zakupu 98 nowych EZT w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, jednostki elektryczne przeznaczone do obsługi połączeń w województwie świętokrzyskim będą najpewniej pierwszymi nowymi EZT pozyskanymi przez Polregio w tej dekadzie. W dniu 20 czerwca do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o zamówieniu.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 33 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 90% punktów. Polregio przewidziało tylko jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu gwarancji i rękojmi, przy czym w przypadku zaoferowania okresu minimalnego, wynoszącego 37 miesięcy, żadne dodatkowe punkty nie zostaną przyznane, natomiast na maksymalnych 10% będą mogli liczyć dostawcy, którzy zaoferują okres “od 50 do 52 miesięcy lub więcej”. Oferty będzie można składać do dnia 18 lipca bieżącego roku do godziny 12:00, natomiast ich otwarcie ma nastąpić dwa kwadranse później.
Nowe EZT będą musiały mieć nie mniej niż 104 na miejscach siedzących i jednocześnie co najmniej 120 miejsc stojących, a także 2 miejsca dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim i co najmniej 5 miejsc na rowery. Będą to zatem z całą pewnością pojazdy dwuczłonowe. W przypadku składających się z dwóch członów zespołów trakcyjnych z wózkiem Jacobsa liczba miejsc siedzących oscyluje przeważnie w przedziale 120-130, natomiast w przypadku pojazdów z klasycznym układem wózków może być to nieco więcej (Polregio dopuszcza obydwa rozwiązania). Nowe pojazdy będą rzecz jasna wyposażone w klimatyzację i system monitoringu wizyjnego, a każdy pasażer będzie miał dostęp do gniazdka elektrycznego i USB. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nowych pociągów wyniesie 160 km/h. Możliwe będzie ich łączenie w dwuskłady.
Przypomnijmy, że zarząd Polregio poinformował niedawno, że w ciągu najbliższych 5 lat spółka będzie zmuszone wycofać 42% posiadanych pojazdów. Park taborowy Polregio ze średnim wiekiem pojazdu na poziomie 41 lat jest w zasadzie najstarszy w kraju. Do niedawna średni wiek pojazdu był jeszcze wyższy w przypadku PKP SKM w Trójmieście, co jednak zaczęło się zmieniać za sprawą dostaw kolejnych Impulsów 2, dostarczanych samorządowi województwa pomorskiego przez Newag. Skalę taborowej zapaści dobrze obrazuje fakt, iż od usamorządowienia dawnych PKP Przewozów Regionalnych, które miało miejsce pod koniec 2008 roku, spółka zakupiła zaledwie 7 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – 4 dwuczłonowe Elfy II oraz 3 czteroczłonowe Impulsy.