Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa pokazuje pociąg elektryczno-wodorowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
08-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Pesa zaprezentowała pociąg dwunapędowy, elektryczno-wodorowy. Jest to kolejny model oparty o platformę Regio 160, który ma być dostępny w sprzedaży w 2027 roku. Pesa proponuje dwie wersje, 2- oraz 3-członową.

Bydgoska Pesa zaprezentowała właśnie dwutrakcyjną jednostkę, wodorowo-elektryczną, opartą o platformę Regio 160. Ma być ona wyposażona w ogniwa wodorowe, baterie trakcyjne oraz silniki elektryczne zasilane pantografem. Dzięki temu pociąg będzie mógł kursować zarówno na sieci zelektryfikowanej, jak i tam, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. To rozwiązanie pozwoli też na tworzenie relacji mieszanych, a więc takich, gdzie na określonym fragmencie pojazd będzie mógł korzystać z pantografu, a w pozostałym przypadku będzie wykorzystywał ogniwa wodorowe.

Zasięg minimum 600 kilometrów

– Skupiliśmy się na wodorze, ponieważ pociągi napędzane tym paliwem na jednym tankowaniu są w stanie pokonać co najmniej 600 kilometrów. Proces tankowania trwa w tym przypadku około pół godziny. Natomiast pojazd bateryjny jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu około 80 kilometrów, a proces ładowania baterii trwa około godziny. Widzimy więc ogromną różnicę między obiema formami napędu – tłumaczy Dawid Kwiatkowski, inżynier i współtwórca projektu pojazdów wodorowych w Pesie.

Kwiatkowski dodał też, że pojazdy napędzane wodorem są około dwa razy cichsze niż klasyczne pociągi spalinowe.

Pojazdy w służbie w 2027 roku?

Na kolejnych slajdach producent przedstawił harmonogram wprowadzenia nowego pojazdu do użytku. Wynika z niego, że jednostka ma być po testach homologacyjnych i gotowa do jazdy w 2027 roku.

2 lub 3 człony

Pesa chce zaproponować użytkownikom pojazd 2- oraz 3-członowy. W obu przypadkach pociąg miałby poruszać się z prędkością 120 km/h, używając ogniw wodorowych oraz z prędkością 160 km/h przy użyciu sieci trakcyjnej. Krótsza wersja pomieści 280 pasażerów, z czego połowę na miejscach siedzących, natomiast 3-członowe jednostki zabiorą na pokład ponad 4 pasażerów, z czego 210 na miejscach siedzących. Obie wersje pociągów mają mieć też nacisk na oś na poziomie 18 ton.



Dwutrakcyjnym pojazdem z Gorzowa do Poznania?

Producent z Bydgoszczy zaprezentował też potencjalne trasy, gdzie dwunapędowe jednostki mogłyby w pełni wykorzystać swój potencjał. Są to chociażby trasy Chojnice – Tczew – Gdynia – Hel czy Poznań – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn nad Odrą. Pesa pokazała efekty wyliczeń tego, ile kosztuje uruchomienie pociągu spalinowego na tej trasie, a także ile może kosztować pokonanie tej trasy przy pomocy pojazdu dwunapędowego, gdzie odcinki bez sieci trakcyjnej pokonywane są w trakcji wodorowej. Szczególnie w przypadku trasy z Poznania do Kostrzyna widać, że wykorzystanie pociągów bimodalnych byłoby równoważne z kosztami wykorzystania jednostek spalinowych na całym odcinku trasy, tak jak ma to miejsce obecnie.

Nowy pojazd dwunapędowy może być ciekawą alternatywą dla polskich przewoźników regionalnych, ponieważ do tej pory jednostki dwutrakcyjne na polskim rynku dostarczał wyłącznie Newag, który oparł swój produkt na trakcji spalinowo-elektrycznej. Pesa proponuje więc inne rozwiązanie, które wpisuje się w ograniczenia dotyczące zakupu pojazdów spalinowych (w ramach nowej unijnej perspektywy nie ma już dofinansowania do zakupu pociągów napędzanych dieslem). Czy pociąg wodorowo-elektryczny będzie więc ratunkiem dla lokalnych linii kolejowych?
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

PESA. Pierwszy pociąg dla Rumunii prawie gotowy

Tabor i technika

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

PESA. Pierwszy pociąg dla Rumunii prawie gotowy

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij