Jak potwierdził „Rynek Kolejowy”, PLK planuje modernizację toru biegnącego wzdłuż nowych osiedli na warszawskich Odolanach. Będzie tędy prowadzony ruch pociągów podczas modernizacji stacji Warszawa Zachodnia i linii średnicowej.
O planach PKP PLK poinformował burmistrz warszawskiej dzielnicy Wola Krzysztof Strzałkowski. – Z informacji uzyskanych od PLK wynika, że planują modernizację toru 200/204 na Odolanach, aby zapewnić objazd dla pociągów m.in Pendolino w czasie remontu linii średnicowej. To kilkaset pociągów na dobę w bliskości osiedli. Zwróciłem się do PKP z prośbą o konsultacje społeczne –
poinformował na Twitterze.
Informację burmistrza potwierdza Karol Jakubowski z biura prasowego zarządcy infrastruktury. – PKP Polskie Linie Kolejowe planują modernizację drugiego toru linii numer 20 na odcinku od stacji Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Zachodnia. Przebudowa umożliwi sprawniejsze prowadzenie pociągów od strony Pruszkowa i Łodzi do
przystanków linii obwodowej i
węzła przesiadkowego Warszawa Młynów podczas zaplanowanej
modernizacji linii średnicowej i stacji
Warszawa Zachodnia – informuje. Jak dodaje, dopiero po przeprowadzeniu analiz PLK będzie mogła stwierdzić, ile i jakich pociągów w ciągu doby mogłoby skorzystać z połączenia.
Problemy z komunikacją
Burmistrz Krzysztof Strzałkowski w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” zaznacza, że to kolejne plany kolejarzy, o których samorząd i mieszkańcy dowiadują się przypadkiem lub nieoficjalnie. – Półtora roku temu zorientowaliśmy się, że PLK planuje budowę
przeładowni kruszyw w pobliżu osiedli. Udało się wstrzymać te plany – przypomina.
Następną kością niezgody jest kwestia
drogi technicznej dla ciężarówek wożących m.in. kruszywa. To podczas rozmów na jej temat okazało się, że wytyczenie ewentualnej drogi alternatywnej utrudnia plan uruchomienia objazdów przez linię biegnącą w odległości 200–400 metrów od nowych osiedli. – Okazało się, że nie będzie to nieużywana bocznica, a bardzo uczęszczany szlak w kierunku linii obwodowej do Dworca Gdańskiego – relacjonuje burmistrz.
– Rozumiem potrzeby infrastrukturalne kolei i to, że modernizacja linii jest potrzebna również miastu, ale czy nie można konsultować planów z samorządem i mieszkańcami? – pyta retorycznie burmistrz, dodając, że dzięki konsultacjom można by na przykład określić potrzebę budowy barier dźwiękochłonnych. – Powstaje problem wiarygodności partnera, trudno mówić o rozmowach z koleją, jeśli dowiadujemy się o takich planach nie z oficjalnych pism, a przypadkiem, na spotkaniach na inny temat albo z mediów – podsumowuje.
Kolejne zawieszone projekty
Strzałkowski podkreśla, że dzielnica nie chce blokować działań kolejarzy. Uznaje natomiast za konieczne przeprowadzenie badań uciążliwości inwestycji i wyboru odpowiednich środków ochrony przed hałasem. Dodaje też, że to nie jedyny problem w komunikacji ze spółkami z grupy PKP na terenie Odolan. Dzielnica wciąż nie wie, jakie plany mają kolejarze względem obszaru na południe od ulicy Jana Kazimierza w zakresie programu Mieszkanie Plus.
– Z punktu widzenia statutu, PKP nie może zbyć nieruchomości bez przetargu. Jednocześnie przedłużane są umowy najmu przedsiębiorcom, co też wskazuje na brak planów. Kolejnym problemem jest brak jednoznacznej decyzji w sprawie wspomnianej już stacji przeładunkowej kruszyw, a także budowy Stacji Muzeum, która miała znaleźć się na Odolanach. Kolej stanowi klucz do rozwiązania problemów Odolan. Ale żeby cokolwiek się zmieniło, potrzebna jest wola rozmowy – kończy burmistrz, nomen omen, Woli.