szukaj
Śledź nas:

Rozpoczyna się projektowanie nowej Warszawy Zachodniej

| Martyn Janduła 22.06.2017 194

Rozpoczyna się projektowanie nowej Warszawy Zachodniej
wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO
Warszawa Zachodnia to najbardziej obciążona ruchem pasażerskim stacja w stolicy. W godzinie szczytu popołudniowego ze stacji korzysta 5 tys. podróżnych, a w piątki ta wartość rośnie do 7 tysięcy. PKP Polskie Linie Kolejowe chcą doprowadzić do przebudowy stacji.
Pasażerowie mają zyskać jedno zadaszenie przepuszczające światło, poszerzony tunel z kasami, nowy peron, podziemne połączenie z peronem linii obwodowej, a także trzy podziemne przystanki tramwajowe. Plany te są coraz bardziej realne, bo właśnie podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. Jej wartość to aż 14 mln zł.

Bliżej wydania 66 mld zł

Stacja wreszcie ma zyskać porządne funkcje dworcowe, licujące z rangą miejsca i odpowiadające obecnemu i prognozowanemu ruchowi. To jeden z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. Według prognoz jego znaczenie będzie rosło, gdyż powstawać będą kolejne budynki w okolicy Zachodniego, co przełoży się na większą liczbę pasażerów.

22 czerwca podpisano właśnie umowę z firmą Torprojekt, która przygotuje projekt modernizacji Warszawy Zachodniej oraz poprowadzi nadzór autorski nad inwestycją. Kontrakt wart jest 14 mln zł.

– Chciałbym podkreślić, ze inwestycje kolejowe przyspieszyły. Osiągnęliśmy już granicę 10 mld zł kontraktów w połowie tego roku. Mają one nam pozwolić uzyskać konkurencyjny transport kolejowy – podkreślił obecny na wydarzeniu Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB odpowiedzialny za kolej. – Warszawa Zachodnia jest strategicznym obiektem z perspektywy kraju. Dzięki temu projektowi przejdziemy później do realizacji inwestycji. Stworzymy multimodalny węzeł dla Warszawy – dodaje Bittel.

Warszawa Zachodnia ma przyjąć więcej podróżnych

Obecnie, jak wylicza PKP PLK, Warszawa Zachodnia to największa stacja w Polsce. Obsługuje 1 tys. pociągów i ponad 60 tys. pasażerów w dobie. W godzinie szczytu popołudniowego ze stacji korzysta 5 tys. podróżnych, a w piątki ta wartość rośnie do 7 tysięcy. Podstawowym generatorem ruchu w tym momencie są perony, a podstawową osią komunikacyjną tunel pod torami łączący Aleje Jerozolimskie z Tunelową, do którego od strony Alej przylega nowy niewielki obiekt dworcowy.

Liczby te mają niedługo mocno wzrosnąć, by w godzinie szczytu wynieść do 13 tys. w 2020 r. i do 20 tys. w 2050 r. Jednocześnie liczba pociągów wzrośnie z 57 odpowiednio do 75 i 90. Kolej nadal będzie najważniejszym generatorem ruchu, ale za aż 16% ruchu będzie odpowiadać tramwaj. Natomiast w perspektywie roku 2050 r. planowana III linia metra wykroi dla siebie 9 punktów procentowych.

Skomplikowany, ale przyszłościowy projekt

– Jest to projekt skomplikowany technicznie. Pamiętajmy, że poza ruchem kolejowym, mamy też tutaj inne rodzaje transportu – PKS, tramwaje, WKD – zauważa Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. – Patrzymy również w przyszłość, a zwłaszcza na to, co powstanie tutaj za kilkadziesiąt lat, dlatego tak przygotujemy infrastrukturę, żeby inne podmioty mogły się do niej dołączyć – podkreśla.

W zakresie inwestycji PKP PLK przewidziana jest przebudowa układu torowego, której celem jest zwiększenie przepustowości. Perony zostaną zbudowane od nowa w dotychczasowych lokalizacjach, a na każdy z nich będą prowadzić schody ruchome, zwykłe i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Powstanie też nowy peron dwukrawędziowy od strony Tunelowej – jedna z krawędzi będzie obsługiwać normalny ruch, a druga pociągi retro do Stacji Muzeum. Całość przykryje efektowne zadaszenie w formie hali peronowej, załamujące się i nieprzepuszczające światła od południa, za to doświetlające perony od strony północnej.

Teraz projekt, a w 2019 r. budowa

Zasadnicze zmiany zajdą jednak pod ziemią. Istniejące przejście podziemne zostanie poszerzone z obecnych 8 metrów do nawet 50 metrów, będzie też ulokowane nieco niżej. Znajdą się w nim powierzchnie komercyjne, nowe kasy i poczekalnie, zaplecze techniczne, trzy przystanki tramwajowe na poziomie -2, a także podziemny łącznik do peronu w ciągu linii nr 20. W osi przejścia znajdą się windy. W jednym czasie, w ramach współpracy z Tramwajami Warszawskimi, powstanie tunel tramwajowy na poziomie -2, przy czym w pierwszym okresie tramwaje mają dojeżdżać od strony Ochoty do przystanku po południowej stronie. Koszt prac związanych z tunelem pokryją Tramwaje Warszawskie. Przebudowa stacji to więcej niż zadanie czysto kolejowe. Efektem prac ma być dworzec wygodny dla pasażerów.

PKP PLK przewidują zakończenie prac nad koncepcją programowo-przestrzenną w IV kwartale tego roku. W I kwartale 2018 r. miałaby powstać dokumentacja projektowa, a w II kwartale projekt budowlany. Prace miałyby rozpocząć się w I kwartale 2019 r. i potrwać do IV kwartału 2021 r. Szacowany koszt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” realizowanego z udziałem środków unijnych to 500 mln zł. Wysokość dofinansowania wynosi ok. 80%.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS