Partnerzy serwisu:
Biznes

Pendolino można już teraz homologować do prędkości 250 km/godz.?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
12-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pendolino można już teraz homologować do prędkości 250 km/godz.?
– Według mojej wiedzy, nie ma żadnych wątpliwości, że Pendolino można już w tym momencie homologować do prędkości 250 km/godz. – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Stanisław Lamczyk, poseł PO, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.

Poseł dodaje, że pewności takiej nabrał po rozmowach z ekspertami Instytutu Kolejnictwa w Warszawie oraz Instytutu Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Jego zdaniem, jest to istotna opinia, dzięki której zwiększa się szansa, by w grudniu 2014 r., zgodnie z harmonogramem, Pendolino wyjechało na polskie tory.

– Po rozmowach uzyskałem przekonanie, że można przeprowadzić w Polsce homologację składów Pendolino do prędkości 250 km/godz. Eksperci nie mają wątpliwości, że obecne przepisy pozwalają na to i nie ma to związku z faktem, że nie ma w Polsce obecnie infrastruktury kolejowej przystosowanej do takiej prędkości – mówi Stanisław Lamczyk.

Stoi to w sprzeczności z notatką ze spotkania komitetu sterującego projektu Pendolino z 6 czerwca 2013 roku. "PKP IC zaaprobowało propozycję Alstomu, że homologacja składu zespolonego w Polsce zostanie przeprowadzona na linii wyposażonej w ERTMS poziom 1 z maksymalną prędkością 200 km/h". Co więcej, przewoźnik przyznał, że jest to "jedyne technicznie wykonalne rozwiązanie przy obecnym stanie infrastruktury" – czyli braku ERTMS p.2.

Poseł dodał ponadto, że na obecnym etapie rozmów wikłanie się PKP Intercity i Alstomu w ewentualny spór sądowy niczego nie ułatwi, spowoduje natomiast dalsze opóźnienia w rozwoju KDP w Polsce.

– Dzisiaj zlecałbym, aby Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zorganizowało niezwłocznie spotkanie wszystkich osób decyzyjnych w sprawie projektu Podolino. Taka konferencja pozwoli wypracować jakiś kompromis, pozwalający na jak najszybsze wprowadzenie składów na tory. Dziś w sprawie Pendolino potrzebna jest odpowiedzialna współpraca, a rozmawianie ze sobą poprzez sądy czy rzeczników prasowych do niczego nie prowadzi.  Jestem przekonany, że składy Pendolino, zgodnie z deklaracją wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, wyjadą na tory jeszcze w tym roku. Znając zdecydowanie pani premier wierzę, że sprawa wkrótce osiągnie swój finał – ocenia Lamczyk.

Niezależnie jednak od kwestii związanych z homologacją – problemem z terminowym uruchomieniem Pendolino mogą być opóźnienia w procesie szkolenia maszynistów i załóg pokładowych. Informację, że takie szkolenia miały się rozpocząć z początkiem czerwca, ale nie rozpoczęły się z powodu tego, iż Intercity nie ma w tym momencie wstępu do pociągów, przekazał nam inny członek sejmowej Komisji Infrastruktury, Krzysztof Tchórzewski. Wciąż czekamy na weryfikację tej informacji przez PKP IC.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wodorowa Pesa: Znamy szczegóły dopuszczenia do eksploatacji

Tabor i technika

Wodorowa Pesa: Znamy szczegóły dopuszczenia do eksploatacji

Roman Czubiński 09 czerwca 2023

FPS: Jako nowy gracz jesteśmy konkurencyjni

Tabor i technika

FPS: Jako nowy gracz jesteśmy konkurencyjni

Roman Czubiński 26 stycznia 2023

PKP Intercity: kończy się proces homologacji Pendolino za granicą Polski

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy – wkrótce testy, w tym roku homologacja

Tabor i technika

Zobacz również:

Wodorowa Pesa: Znamy szczegóły dopuszczenia do eksploatacji

Tabor i technika

Wodorowa Pesa: Znamy szczegóły dopuszczenia do eksploatacji

Roman Czubiński 09 czerwca 2023

FPS: Jako nowy gracz jesteśmy konkurencyjni

Tabor i technika

FPS: Jako nowy gracz jesteśmy konkurencyjni

Roman Czubiński 26 stycznia 2023

PKP Intercity: kończy się proces homologacji Pendolino za granicą Polski

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy – wkrótce testy, w tym roku homologacja

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5