Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
16-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Talgo

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo
fot. Raphael Krammer (Wikimedia Commons) / lic. CC BY 4.0
Niemieckie koleje federalne Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg push-pull Talgo 230, w Niemczech znany pod nazwą ICE L. W kolejnych tygodniach rozpoczną się odbiory kolejnych trzech pociągów. Łącznie w ramach kontraktu DB zamówiły 79 sztuki wraz z lokomotywami elektrycznymi serii 105, również wyprodukowanymi przez hiszpańskiego producenta.

Jak informowaliśmy was na łamach “Rynku Kolejowego” w ostatnich dniach, jeszcze w tym roku duńskie koleje państwowe Danske Statsbaner rozpoczną eksploatację pociągów push-pull Talgo 230, których zamówiły łącznie 16 sztuk. W ostatnich dniach uzyskane zostały bowiem wszystkie niezbędne dopuszczenia do ruchu, dzięki czemu możliwa będzie ich eksploatacja zarówno w Danii, jak i w Niemczech – w tym miejscu należy przypomnieć, że DSB zamówiły je właśnie z myślą o obsłudze połączeń międzynarodowych do Niemiec. Pojazdy z tej samej platformy zamówiło także dwóch klientów w samych Niemczech – Deutsche Bahn, federalny przewoźnik (79 sztuk), oraz Flix, który w ramach marki FlixTrain zamierza rzucić mu wyzwanie (30 sztuk z opcją na kolejnych 35 zestawów). 

Dziś DB odebrały pierwszy spośród 23 zestawów, które zostały zamówione w ramach pierwszej umowy wykonawczej. Przypomnijmy, że kontrakt DB oprócz składów wagonowych obejmuje również dostawę w tej samej liczbie lokomotyw elektrycznych serii 105, wyprodukowanych przez Talgo – inaczej niż ma to miejsce w przypadku DSB, które do prowadzenia tych zestawów będzie wykorzystywać Vectrony produkcji Siemensa, dobrze znane już w niemal całej Europie. Trzeba tu zaznaczyć, że certyfikacja wspomnianych elektrowozów oraz wagonów sterowniczych wciąż trwa, dlatego proces pełnego wdrożenia pierwszych pociągów ICE L, bo tak zostały nazwane w Niemczech, zapewne jeszcze trochę potrwa.

Wyjątkowa konstrukcja

Pociągi ICE L po certyfikacji lokomotyw elektrycznych będą jedynymi obok Railjetów i ComfortJetów składami wagonowymi push-pull w Europie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Zestawy dla DB będą złożone z 17 członów. Liczba ta może robić wrażenie, jednak człony w pociągach Talgo są bardzo krótkie – środkowe liczą tylko 13,3 metra długości. Z kolei człon sterowniczy i człon na drugim końcu zestawu, w których zastosowano jeden wózek dwuosiowy, liczą 18,3 metra długości. Przypomnijmy, że pozostałe wózki w Talgo są jednoosiowe i znajdują się pod przejściami między członami. Dla porównania, wagon pasażerski standardu Z liczy 26,4 metra długości. Możemy zatem przyjąć, że pojemność ICE L odpowiada ok. 9 zwykłym wagonom pasażerskim.

Odebranie pierwszego zestawu ICE L przez DB oznacza formalne rozpoczęcie etapu dostaw. Jak informuje hiszpański producent, w kolejnych tygodniach odebrane przez zamawiającego powinny zostać kolejne 3 pociągi. Odbiór nastąpił w ciągu miesiąca od dopuszczenia do ruchu przez Eisenbahn-Bundesamt, niemiecką agencję federalną ds. regulacji rynku kolejowego oraz Agencję Kolejową Unii Europejskiej. Przypomnijmy, że hiszpański producent przekazał także w ostatnich dniach, że trwają prace nad dopuszczeniem Talgo 230 do ruchu na austriackiej i niderlandzkiej sieci kolejowej, a także do wjazdu na przygraniczną stację kolejową w Bazylei w Szwajcarii. Niewykluczone, że w przypadku niezawodnej eksploatacji tych pociągów w Niemczech i Danii zainteresowanie ich pozyskaniem przez kolejnych przewoźników będzie większe.

Wysoka efektywność energetyczna, szersze nadwozie

Przyjrzyjmy się liczbom. Eksploatowane w Polsce 7-członowe Pendolino może rozpędzić się do 250 km/h i zabrać na pokład 402 pasażerów. Jego masa służbowa wynosi przy tym 410 ton. Tymczasem ICE L wraz z elektrowozem serii 105 waży tylko 406 ton (masa własna) i zapewnia aż 574 miejsc siedzących, w tym 477 w 2. klasie, 85 w 1. klasie oraz 12 w przedziale bistro. Masa zestawu w przeliczeniu na miejsce siedzące jest zatem dużo niższa, co przekłada się na dużo większą efektywność energetyczną (krytyczny parametr, mając na względzie relatywnie wysokie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej) przy nieznacznie niższej maksymalnej prędkości eksploatacyjnej.

Dodatkowo większość składu jest niskopodłogowa – strefa wysokiej podłogi znajduje się jedynie w dłuższych członach na końcach zestawu nad dwuosiowymi wózkami. Talgo 230, jak wskazaliśmy wcześniej, mogą również “współpracować” z Vectronami i potencjalnie także innymi lokomotywami. Dodajmy, że osobliwa konstrukcja pociągów Talgo umożliwia zwiększenie szerokości nadwozia bez naruszenia skrajni, dzięki czemu w normalnotorowym zestawie w 2. klasie możliwe jest zastosowanie bez większego uszczerbku dla komfortu podróży układu miejsc 2+3, natomiast w 1. klasie – 2+2. Umożliwia to dalszą poprawę ekonomiki eksploatacji. Z drugiej strony zarówno DB, jak i DSB, nie zdecydowały się na takie rozwiązanie, dlatego zarówno zestawy w Danii, jak również ICE L, będą wyjątkowo przestronne.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij